Lag om klientavgifterna inom småbarnspedagogiken

Klientavgifterna inom småbarnspedagogiken ändras från och med augusti 2016. Regeringen avlät på torsdagen en proposition om saken till riksdagen. Tidigare har bestämmelser om klientavgifter föreskrivits i lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården.

Avgiften ska enligt förslaget fortfarande bestämmas utifrån familjens storlek och inkomster samt enligt hur lång tid barnet deltar i småbarnspedagogiken. Även de inkomster som ligger till grund för bestämmandet av avgiften förblir oförändrade.

De inkomstgränser som ligger till grund för avgiften höjs så att klientavgiften för de ensamförsörjare med ett eller två barn som har låga inkomster blir något lägre. Detta förbättrar ensamförsörjares förutsättningar att ta emot arbete.

Den högsta avgiften höjs med 22 procent. Den högsta månadsavgift som tas ut för småbarnspedagogisk verksamhet är enligt förslaget 354 euro istället för 290 euro. Den högsta avgift som tas ut stiger med 64 euro. Avgiften för det andra barnet ändras så att den alltid är högst 90 procent av avgiften för det första barnet. Den högsta avgiften för det andra barnet är därmed högst 319 euro per månad.

Det föreslås att månadsavgiften för småbarnspedagogisk verksamhet på deltid ändras. Om ett barn deltar i den småbarnspedagogiska verksamheten högst 20 timmar per vecka, föreslås det att månadsavgiften får uppgå till högst 60 procent av avgiften för småbarnspedagogisk verksamhet på heltid. Om ett barn deltar i småbarnspedagogisk verksamhet minst 35 timmar per vecka, kan avgiften för småbarnspedagogisk verksamhet på heltid tas ut som månadsavgift. Kommunerna kan om de så vill fortfarande uppbära avgifter på basis av antal timmar. Bestämmelserna om avgiftsfri småbarnspedagogisk verksamhet s.k. avgiftsklass 0 föreslås förbli oförändrade.

FCG Ab ordnar tre kursdagar på finska med samma innehåll om ämnet, i Tammerfors 10.5, i Helsingfors 19.5 och i Åbo 24.5.

Mer på webben: