Hallituksen SOTE- ja aluehallintolinjauksetVårdreformen och regionförvaltningsreformen

Effekterna för miljösektorn, tekniska sektorn och samhällssektorn

Enheten Regioner och samhällen har kommenterat vårdreformen när det gäller organiseringen av byggnadstillsynen, miljövården och miljö- och hälsoskyddet samt egendomsarrangemangen i fråga om fastigheter.

​Organiseringsansvaret inom byggnadstillsynen kvar hos kommunerna

Enligt regeringens riktlinjer överförs byggnadstillsynen till landskapet i de landskap där alla kommuner genom ett gemensamt avtal har beslutat överföra organiseringen av byggnadstillsynen till landskapet och har anvisat finansiering för ändamålet.

Kommunförbundet har ansett det viktigt att kommunerna fortsättningsvis själva får bestämma hur byggnadstillsynen ska organiseras som kommunens verksamhet. Kommunförbundet har inte understött en obligatorisk regional byggnadstillsyn, och därför kan regeringens riktlinje anses vara positiv. Kommunerna har också framöver möjlighet att organisera myndighetsuppgifterna själva eller som samarbete mellan kommuner på det sätt som framgår av kommunallagen. I fortsättningen kunde uppgifterna inom byggnadstillsynen alltså också skötas av landskapet, om förutsättningarna ovan föreligger.

Miljö- och hälsoskyddet och miljövården

I fråga om miljö- och hälsoskyddet har regeringen föreslagit att hela organiseringsansvaret ska överföras från kommunerna till landskapen. Med miljö- och hälsoskydd avses uppgifterna inom hälsoskyddet, övervakningen av tobakslagen, livsmedelstillsynen och veterinärvården. Kommunförbundet anser det viktigt att förhandlingsresultatet tillåter att kommunerna, om de så vill, också framöver sköter uppgifter inom miljö- och hälsoskyddet. Kriterierna i anslutning till överföringen har inte slagits fast och förhandlingsresultatet tar inte ställning till hur uppgifterna inom miljö- och hälsoskyddet ska finansieras.

I sina riktlinjer föreslår regeringen inte att den kommunala miljövårdsmyndighetens uppgifter ska överföras på landskapet. Kommunförbundet har understrukit den kommunala miljövårdens betydelse för byggandet och tryggandet av en god livsmiljö samt vikten av att miljövården är kopplad till planläggningen, byggnadstillsynen, hälsoskyddet och kommunaltekniken. Med andra ord anser Kommunförbundet att regeringens koncept är positivt.

Miljövårdssamarbetet mellan kommunerna har huvudsakligen ordnats tillsammans med miljö- och hälsoskyddet. En överföring av miljö- och hälsoskyddet från kommunerna till landskapen skulle i många kommuner splittra myndigheternas gemensamma organisationer som fungerar bra och där kompetensen har tagits till vara kostnadseffektivt. Om miljö- och hälsoskyddet överförs till landskapet, går kommunen miste om sakkunskap som behövs vid bedömningen av hälsoeffekterna. Sannolikt går det så att de övriga sektorerna som påverkar samhällsbyggandet måste bredda sina kunskaper och uppgifter när det gäller hälsoskyddet.

Vårdreformen och egendomsarrangemangen kring fastigheter

Enligt regeringens riktlinjer övergår kommunernas social- och hälsovårdsfastigheter inte i landskapens ägo, utan landskapen hyr verksamhetslokalerna av kommunerna i enlighet med ett gemensamt hyresavtalsformulär. Enligt riktlinjerna genomförs egendomsarrangemangen så att kommunerna inte blir med underskott. I den fortsatta beredningen söks riksomfattande koncept för hur man ska utveckla de fastigheter som kvarstår hos kommunerna. Utgångspunkten är att kommunernas oanvända fastigheter inte ska belasta enskilda kommuner. I och med att vårdreformen framskrider söker man också gemensamma koncept för hur man kostnadseffektivt ska klara av den ekonomiska belastning som det eftersatta underhållet av kommunernas fastigheter innebär för den kommunala ekonomin.

Enligt riktlinjerna övertar landskapen lagstadgade samkommuners tillgångar och skyldigheter som hör till sådan verksamhet som överförs på landskapen samt kommunernas lösa egendom som hör till sådan verksamhet som överförs på landskapen.

Riktlinjerna är rätt uppdragna bland annat i fråga om riskhantering vid egendomsarrangemangen, men här finns dock en del problem. Det behövs noggrannare utredningar och konsekvensbedömningar bland annat kring egendomsarrangemangen för samkommuner som bedriver social- och hälsovård samt i anslutning till innehållet i det gemensamma hyresavtalsformuläret. Kommunförbundet har i sitt beredningsarbete efterlyst rättvis ersättning för egendomsarrangemangen.

Avfallshantering

Regeringen har inte föreslagit att avfallshanteringen ska överföras på landskapen. Kommunförbundet anser att avfallshanteringen är en viktig del av kommunens tekniska tjänster. Avfallshanteringen samarbetar nära med både kommunens övriga tekniska funktioner och med miljövården och miljö- och hälsoskyddet. Kommunerna sköter sin avfallshantering i regel som samarbete mellan kommuner, antingen som kommunala bolag, samkommuner eller utifrån avtal. Av de 297 kommunerna i Fastlandsfinland utövar cirka 270 frivilligt samarbete sinsemellan och det betyder att över 5 miljoner invånare omfattas av samarbetet.