Stödgrupp för nationell implementering

Direktiv om utsläpp från medelstora förbränningsanläggningar

Stödgruppen ska biträda vid utarbetandet av ändringar av miljöskyddslagen, miljöskyddsförordningen och statsrådets förordning 750/2013 när det gäller förbränningsanläggningar med bränsleeffekten 1–50 MW. Direktivet begränsar utsläpp till luften av kväveoxider, svaveldioxid och stoft från anläggningarna.

I sammanhanget ska alla anläggningar med 1–5 MW registreras medan tillståndsförfarandet fortsättningsvis gäller anläggningar med över 5 MW. När direktivet implementeras ska särskilt anläggningar som använder fast bränsle, främst trä, och som producerar fjärrvärme beaktas när det gäller utsläpp av stoft. De utsläppsgränser som direktivet kräver träder i fråga om nya anläggningar i kraft 21.12.2018 och i fråga om gamla anläggningar stegvis år 2025 (5–50 MW) eller år 2030 (1–5 MW) med olika undantag.

Stödgruppens mandattid är 3.11.2016–30.9.2017. Kommunförbundet representeras av energiingenjör Kalevi Luoma (ersättare miljöchef Miira Riipinen).
Kommunförbundet eftersträvar ett så enkelt registreringsförfarande som möjligt, en ändamålsenlig utsläppsövervakning och information till verksamhetsutövarna i god tid i förväg.