Enkät om småbarnspedagogik som skickats till kommunerna

​Enkäten gäller förvaltningen av småbarnspedagogik i kommunen, servicesedlar, begränsning av den subjektiva rätten samt kommuntillägg till hemvårdsstödet och stödet för privat vård av barn.

Uppgifterna om kommuntillägget till hemvårdsstödet och till stödet för privat vård av barn samt uppgifterna om servicesedlar gäller år 2015, och uppgifterna om den subjektiva rätten gäller år 2016 från och med den 1 augusti. Med begränsning av den subjektiva rätten till vård avses barnets rätt till småbarnspedagogik (deltid/heltid). Med ändringen av relationstalet mellan antalet vuxna och antalet barn avses den förordningsändring som träder i kraft 1.8.2016 och som gäller barn över tre år i heldagsvård.

Kommunförbundet kartlägger regelbundet läget inom småbarnspedagogiken i kommunerna. Som en ny sak kartläggs i enkäten kommunernas lösningar i fråga om begränsningen av barnens subjektiva rätt och ändringen av relationstalet mellan antalet vuxna och antalet barn.

Vi lägger sedan ut ett sammandrag över resultaten på Kommunförbundets webbplats. Sammandraget innehåller uppgifter om enskilda kommuner som är offentliga.

Enkäten skickas till den ledande tjänsteinnehavaren som ansvarar för småbarnspedagogiken i kommunen.