Fungerande kommunal demokrati, lockande val?

Kommunalvalet i april diskuteras livligt redan nu. Under Demokratidagens eftermiddagsseminarium den 18 oktober 2016 med kommunalvalet som tema fick vi höra om och diskutera valet utifrån forskningsresultat och en förtroendevalds erfarenheter och ur Justitieministeriets synvinkel. Justitieministeriet ansvarar för valet. Också den resultatrika kampanjen som fördes i Danmark hösten 2013 presenterades och seminariedeltagarna utmanades att dela med sig av sina egna idéer till konkreta kampanjåtgärder i syfte att öka intresset för kommunala frågor och för kommunalvalet.

Universitetslektor Sari Pikkala från Åbo Akademi sade i sitt forskningsbaserade anförande om kommunalvalet bland annat att man inför kommunalvalet på ett mer allmänt plan dryftar två frågor som hänför sig till en fungerande demokrati: hur man ska få kommuninvånare att kandidera och hur man ska få de röstberättigade att gå till valurnorna. Vardera frågan gäller en oro för olikheterna mellan befolkningsgrupperna. Med tanke på vårens kommunalval har partierna just nu en central och ansvarsfull roll när det gäller rekryteringoch kandidatuppställning.

Ann-Sofi Backgren som är medlem i landskapsstyrelsen och ordförande för jämställdhetsgruppen vid Österbottens förbund, beskrev sin väg till kommunalvalskandidat, fullmäktigeledamot och ordförande och hur det hela började för 20 år sedan. Hon underskattade inte den tid och de utmaningar som förtroendeuppdragen kräver men hon ansåg att erfarenheterna, allmänbildningen och nätverken de ger var belönande.

Kommunikation, valcaching och andra medel för ökat valdeltagande

Niklas Wilhelmsson, konsultativ tjänsteman vid Justitieministeriet, berättade i sitt inlägg bland annat om ministeriets valinformation vid kommunalval. Pressmeddelanden och material utlovas på cirka 20 olika språk och på klarspråk, ett brev till nya väljare och dessutom kommunikation på sociala medier. Det planeras också ambulerande valpaneler för skolelever och invandrare. Kring dessa samarbetar Justitieministeriet med bland annat Finlands Ungdomssamarbete Allians rf, Moniheli ry och Kommunförbundet.

Medel för att öka valdeltagandet på kort sikt är framför allt intressanta valteman och klart olika alternativ, tillgängligare och/eller flera förhandsröstningsställen samt aktiverande och informerande kampanjer. Möjliga metoder på längre sikt kunde exempelvis vara att införa elektronisk röstning, att stärka samhällsämnena i skolorna, att tillämpa slutet listval och att sänka rösträttsåldern till 16 år.

I Danmark lyckades man genom en storslagen valkampanj som flera instanser stod bakom höja valdeltagandet i kommunalvalet 2013 med nästan sex procentenheter, berättade Marianne Pekola-Sjöblom, forskningschef vid Kommunförbundet, i sitt anförande. Det danska kommunförbundets slående kommunalvalsslogan löd ”Tänk efter innan du låter bli att rösta”.

Också från seminariedeltagarna kom flera goda idéer och förslag för att öka valdeltagandet. Till exempel i Villmanstrand planeras valcaching lite i stil med geocaching till förhandsröstningsstället. Dessutom utmanas kommunens interna röstningsområden att tävla om högsta valdeltagande. Bland deltagarna kastades fram förslag om en valbudget som skulle beviljas unga och om att man kunde dra nytta av Pokemom-GO-manin.