Kommunförbundet kräver svar: Blir utbildningen bolagiserad?

​Kommunförbundet kräver en öppen diskussion om planerna på att bolagisera yrkesutbildningen och skärpa den statliga styrningen då utbildning ordnas. Frågan blir aktuell i samband med reformen av yrkesutbildningen. Ett utkast till regeringsproposition om reformen avses bli klart i slutet av juni.

Enligt förbundet bör det också i fortsättningen vara möjligt att utveckla yrkesutbildningen i enlighet med det lokala arbetslivets behov. I en stark statlig styrning försvinner möjligheten att flexibelt beakta och utveckla kommunernas och regionernas livskraft med hjälp av yrkesutbildning.

– Om yrkesutbildningen blir statligt styrd och aktiebolag måste bildas försvagas kopplingen till de lokala behoven och aktörerna avsevärt. Detta försämrar särskilt möjligheten att tillgodose behovet av utbildning hos hela den åldersklass som slutför den grundläggande utbildningen, säger Terhi Päivärinta, direktör för undervisnings- och kulturenheten vid Kommunförbundet.

I yrkesutbildningsreformen revideras finansierings-, styrnings- och regleringssystemen helt och hållet. Reformen gäller cirka 120 000 ungas utbildning. Inom yrkesutbildningen studerar dessutom årligen cirka 130 000 vuxna och en del av arbetskraftsutbildningen för arbetslösa håller på att tas med i samma helhet.

Lokalt utvecklas utbildningen mest effektivt

Enligt Kommunförbundet bör utbildningen bli mer kommunbaserad, absolut inte mindre.

– Yrkesutbildningen bör förankras allt starkare i kommunerna så att en kommun eller flera kommuner tillsammans kan ordna yrkesutbildning som motsvarar de lokala behoven. På så sätt säkerställs bäst utbildningen på andra stadiet för unga som slutför den grundläggande utbildningen. Utbildningstjänster kan naturligtvis också produceras av en privat aktör, säger Maarit Kallio-Savela, sakkunnig i yrkesutbildning.

Idag är den grundläggande yrkesutbildningen till största delen kommunbaserad. Kommunerna finansierar yrkesutbildningen med cirka 1,1 miljard euro. Nästan 90 procent av de studerande inom den grundläggande yrkesutbildningen får en utbildning som ordnats av kommunen i egen regi eller tillsammans med andra kommuner.