November 2016 var en supermånad i fråga om energi- och miljöfrågor

Klimatmötet i Marrakech

FN:s 22 klimatmöte i Marocko avslutades i november. Där konstaterades att klimatavtalet i Paris 2015 som undertecknats av 190 länder har trätt i kraft. Med Parisavtalet siktar man mot 2020-talet då Kyotoavtalet löper ut. Mötet kan med tanke på behållningen karakteriseras som ett arbetsmöte till stöd för verkställandet av Parisavtalet.
Miljöministeriets pressmeddelande 19.11.2016 http://www.ym.fi/fi-FI/Ajankohtaista/Tiedotteet/Parisiin_ilmastosopimuksen_toimeenpano_e(41168)

Distributionsnät för alternativa trafikbränslen

En arbetsgrupp som Kommunikationsministeriet tillsatt har slutfört sitt arbete. I förslaget behandlas utvecklingen på marknaden när det gäller ett distributionsnät för alternativa bränslen och införandet av infrastruktur i sammanhanget. Utarbetandet av ett distributionsnät för bränslen utgjorde den del av arbetet som EU-direktivet förutsatte. Slutligen skissade man upp en grov allmänt tillgänglig plan för de enskilda kommunerna över laddnings- eller tankningsställen för el- och gasdrivna fordon. Förteckningen som bifogas rapporten sammanställdes främst utifrån invånarantalet och med hänsyn till bland annat vägnätet TEN och planerna för upplagring av flytande gas samt kända laddnings- och tankningsställen. Arbetsgruppen bad 9.12.2016 om utlåtanden om förteckningen av en del av kommunerna, och även andra kan kommentera den om de vill. Märk väl att kommunerna varken förväntas bygga laddnings- eller tankningsnätverket eller delta i kostnaderna för det. Avsikten är att ordna distributionen på marknadens villkor, dvs. anpassad till utbud och efterfrågan. Kommunerna måste ändå beakta framtida behov i sina egna lösningar och anpassa dem till den övriga markanvändningen. 
 

I slutskedet av arbetsgruppens arbete tillkom en koppling till energi- och klimatstrategin som gäller metoder för att förnya fordonsparken. En viktig del är att öka andelen biobränsle i bensin och dieselolja. Då räcker det existerande nätverket av distributionsstationer till. Ett raskt hopp till nya drivkrafter eller fordon är i alla fall inte möjligt utan stöd. Det går inte att undvika överlappande lösningar. Arbetsgruppen var inte ense, utan det anfördes avvikande åsikter och kompletterande uttalanden bl.a. om beskattningen och olika stöd.
Kommunikationsministeriets meddelande 22.11.2016 och arbetsgruppens rapport https://www.lvm.fi/sv/-/arbetsgruppen-distributionen-av-alternativa-branslen-ska-i-huvudsak-ske-pa-marknadens-villkor-912803

Energi- och klimatstrategi 2030

Statsrådet godkände 24.11.2016 energi- och klimatstrategin fram till år 2030. Den har getts som redogörelse till riksdagen. Innehållet i strategin betonar Sipiläs regeringsprogram och EU:s mål för att minska växthusgasutsläppen från trafik, boende och lantbruk och öka användningen av förnybar energi särskilt med hjälp av bioekonomi. Dessutom står energisjälvförsörjningen i fokus. Andelen förnybar energi av slutförbrukningen förväntas stiga till 50 procent under 2020-talet. Det är meningen att man ska avstå från användningen av stenkol och halvera oljeimporten.

I fortsättningen är det meningen att konkurrensutsätta produktionsstöden för förnybar elektricitet på ett teknikneutralt sätt bl.a. när man avstår från inmatningstariffen för vindkraft. Andelen biobränsle i bränslet för trafik- och arbetsmaskiner avses höjas till 30 procent. Det kräver nya bioraffinaderier. Utsläppsminskningarna riktas speciellt mot fordonsparken där potentialen för utsläppsminskning är störst. Som mål har fastställts att det år 2020 redan ska finnas 250 000 eldrivna och 50 000 gasdrivna bilar.

Klimatarbetet i kommuner och regioner får beröm särskilt för klimatstrategierna som utarbetades under åren 2009–2012. Enligt den nationella strategin finns det nästan 40 föregångarkommuner i landet. Där finns ett omnämnande om anpassningen till klimatförändringen: ”Ytterligare klarhet skapas i ansvaret för anpassningen och beredskapen.”

I strategin nämns ingenting om någon gemensam energi- och klimatrådgivning. Arbets- och näringsministeriet sätter mer fart på energirådgivningen för konsumenter och konsumenternas delaktighet. Tillsammans med lokala och regionala aktörer säkerställs att konsumenterna tillhandahålls energirådgivning som är omfattande och tidsenlig och som baserar sig på samarbete och mångfaldigande av god praxis. I samband med decentraliserade energilösningar ser man till att informationen genom tillräckliga ekonomiska resurser och informationsstyrning är objektiv, riktig och lättillgänglig. Rådgivnings- eller informationsstyrning nämns dessutom i de avsnitt som Kommunikationsministeriet och Jord- och skogsbruksministeriet utarbetat.

Samproduktion av värme och el anses viktig. I strategin fastslås ändå att 55 procent av landets fjärrvärme produceras med naturgas, stenkol och torv. Avsikten är inte att montera ned infrastrukturen för fjärrvärmen, vilket torde kunna tolkas så att man inte i fortsättningen stöder fastighetsbundna energilösningar där det finns fjärrvärme att tillgå.

Avsikten är att främja träbyggande och kompletteringsbyggande i samhällena. Styrningen av områdesanvändningen när det gäller trafik och boende fortsätter med avtal mellan kommunerna och staten. 
Ytterligare information på Arbets- och näringsministeriets webbsidor http://tem.fi/sv/energi-och-klimatstrategi-2016

Europeiska unionens vinterpaket ”Ren energi för alla i Europa”

EU-kommissionen publicerade 30.11.2016 ett speciellt omfattande paket med tillkännagivanden och direktiv kring översynen av direktivet om förnybar energi och hållbarhetskriterierna för bioenergi, översynen av energieffektivitetsdirektivet och byggnadernas energieffektivitetsdirektiv, ett paket som gäller elmarknadsmodellen och energiunionens förvaltningsmodell. I paketet är siktet inställt på att minska utsläppen med 40 procent till år 2030. För Finlands del har man i förväg bekymrat sig över träenergins öde som en del av definitionen på hållbar bioenergi. På basis av preliminära uppgifter skulle kommissionen vara redo att godkänna att träd som odlats här och biprodukter och förädlade produkter av dem fortfarande klassas som producerade på ett hållbart sätt, i likhet med flytande biobränslen. Vid behandlingen i EU-parlamentet kommer sannolikt också andra ståndpunkter att läggas fram. 

Kommissionen föreslår också ett bindande mål på 30 procent för energieffektiviteten fram till år 2030. 
Dokumenten finns tills vidare endast på engelska på webbplatsen för EU-kommissionens generaldirektorat för energi https://ec.europa.eu/energy/en/news/commission-proposes-new-rules-consumer-centred-clean-energy-transition

Kommunförbundets sakkunniga som kan ge mer information

Läs mer om dessa teman