Program om glädjen i fysiska aktiviteter uppmuntrar till utveckling av en aktiv verksamhetskultur

​Det nya riksomfattande motions- och välfärdsprogrammet "Glädje i rörelse" inom småbarnspedagogiken offentliggjordes 10.3.2015. Programmet syftar till en aktivare verksamhetskultur inom småbarnspedagogiken och målet är att varje barn ska ha möjlighet att leka och röra på sig alla dagar. Anmälan till programmet kan göras antingen per enhet eller per kommun (småbarnspedagogiken i hela kommunen förbinder sig att delta). Programmet genomförs utgående från den egna enheten, man tar små steg och utnyttjar modellen för fortsatt utveckling.

Fram till slutet av 2015 hade sammanlagt 673 småbarnspedagogiska enheter och 33 team/gruppfamiljevårdare från familjedagvården i 72 olika kommuner runtom i Finland anmält sig till programmet. På kommunnivå hade småbarnspedagogiken i 37 olika kommuner förbundit sig till programmet. Enligt de kommunvisa anmälningarna omfattas redan 92 000 barn av programmet. Dessa siffror visar att programmet har väckt intresse på många olika håll och att det funnits en beställning på det inom småbarnspedagogiken.

Under år 2015 ordnades sammanlagt 17 olika seminarier inom programmet. På nio olika orter gjordes besök som planerats i kommunerna för att förankra och sprida programmet i samarbete med regionsförvaltningsverken och kommunerna. Dessutom ordnades det olika arbetsseminarier och sammankomster för aktörerna inom programmet och för programmets utvecklingsnätverk. Vidare gavs det information om programmet vid sju olika utbildningsevenemang och mässor. Under dessa evenemang nådde programmet ca 3 500 småbarnspedagoger. Det är inte för sent att komma med i det snabbt växande nätverket!