Regionkommitténs plenum behandlade stadspolitik och miljöfrågor

Regionkommitténs ledamöter samlades till årets andra plenum i Bryssel 7–8.4.2016. Under plenum godkändes sammanlagt 11 yttranden vars teman sträckte sig från ekonomiska- och energifrågor till stadspolitik.

Stadspolitik och miljöfrågor

Ett av samtalsämnen under plenum var yttrandet om konkreta åtgärder för att genomföra EU-agendan för städer. I Regionkommitténs yttrande konstateras att ett utökat informationsutbyte förvaltningsnivåer emellan befrämjar också kunskapsutbyte om god praxis som fungerat i övriga delar av Europa. Kommittén poängterar också att städer och stadsområden är ytterst viktiga i skapandet av de resurser som också används till att utveckla mer rurala områden, och att det också därför är viktigt att man på EU-nivå förstår de mångfacetterade utmaningarna som städer möter, bland annat i miljöfrågor, boende och bekämpning av fattigdom.

Under plenum godkändes också sammanlagt tre stycken miljörelaterade yttranden. Bland annat vill kommittén med yttrandet för en ny giv för energikonsumenter förbättra stödet till lokala myndigheters åtgärder som siktar på att spara energi och utveckla källor till förnybar energi. Dessutom gav kommittén yttranden om att förbättra rapporteringen i EU:s miljölagstiftning samt om kostnadseffektiva utsläppsminskningar och koldioxidsnåla investeringar.

Ekonomi och inre marknaden

I yttrandet om uppföljningen av de fem ordförandenas rapport ”färdigställandet av EU:s ekonomiska och monetära union” poängteras att de ekonomiska skillnaderna inom EU bör minskas. Yttrandet tar dessutom fasta på att skillnaderna ofta är större inom medlemsländer än medlemsländerna emellan, och därmed vill kommittén fästa mer uppmärksamhet på den regionala obalansen.

Kommittén fäste också uppmärksamhet på unionens inre marknad genom ett förslag på att också på institutionell nivå befrämja inre marknadens utveckling, bland annat genom att utöka stödet till små och medelstora företag.

Utöver dessa yttranden behandlades också flyktingsituationen, moderniseringen av EU:s regler om upphovsrätt samt handels- och investeringspolitik. Följande gång samlas Regionkommittén till plenum 15–16.6.2016.

Mer på webben

Kommunförbundets sakkunniga som kan ge mer information