Särskilda måltidsavgifter får inte tas ut inom småbarnspedagogiken

Undervisnings- och kulturministeriet publicerade 21.11.2016 ett pressmeddelande om praxis kring måltider för barn som deltar i småbarnspedagogik 20 timmar i veckan i halvdagsverksamhet fyra timmar om dagen.  Enligt pressmeddelandet har ett barn som deltar i småbarnspedagogik fyra timmar per dag rätt till samma måltider och mellanmål som barn i heldagsverksamhet när barnen är närvarande samtidigt.

​Bestämmelser om ordnandet av bespisningen finns i 2 b § i lagen om småbarnspedagogik. Lagen om småbarnspedagogik föreskriver att ”Ett barn som deltar i småbarnspedagogisk verksamhet ska erbjudas hälsosam och lämplig kost som fyller barnets näringsbehov, om inte annat följer av karaktären av den småbarnspedagogiska verksamheten som ordnas på annat ställe än på ett daghem eller i familjedagvård. Bespisningen ska vara ändamålsenligt ordnad och handledd.”  Hur bespisningen ordnas och tidpunkterna för den bestäms lokalt. Kommunen beslutar i enlighet med lagen om småbarnspedagogik också närmare om regelbundna tider för varje enskilt barn som deltar i småbarnspedagogik 20 timmar i veckan.

Kosten ska uppfylla de allmänna kraven på hälsosam och näringsrik mat och det ska erbjudas tillräckligt med mat beroende på vårddagens längd. Undervisnings- och kulturministeriet anser att man inom småbarnspedagogiken inte kan ta ut särskilda måltidsavgifter, utan maten ingår i klientavgiften för småbarnspedagogiken. Barnet ska också få tillräckligt med mat som fyller barnets näringsbehov, så att föräldrarna inte måste ta med lunch för barnet till småbarnspedagogiken.

Mer på webben