Utredningen inom småbarnsfostran

Utbildningsstyrelsen och Kopiosto rf utreder i samarbete kopiering och visning av tryckta publikationer, internetmaterial samt TV-program inom småbarnsfostran i september 2018. Utredningen omfattar alla kommunala daghem i Finland och den förskoleundervisning som äger rum i daghemmen. Kopieringsundersökningen började i april 2018.

I september får personerna som ansvarar för småbarnsfostran i de kommuner som ingår i det urvalet en länk till enkäten från Kopiosto per e-post. Vi ber att länken förmedlas till alla arbetstagare i kommunens daghem. Man svarar på enkäten anonymt. Det är viktigt att alla kommuner deltar i undersökningen.

Med tanke på barnens inlärning och utveckling av småbarnsfostran är det viktigt att man i småbarnsfostran har möjlighet att kopiera och använda många slags material. För att förverkliga denna möjlighet behövs det information om användningen av upphovsrättsskyddat material. Informationen används för att utveckla licenslösningarna, ta reda på mängden använt material och dess innehåll samt för att betala ut insamlade ersättningar till upphovsmän och upphovsrättsinnehavare.

Ytterligare information om enkäten och om kopieringslicenserna inom småbarnsfostran:
Licensieringschef Kirsi Salmela, Kopiosto rf, kirsi.salmela@kopiosto.fi, tfn 050 379 4533