Automatisk mätaravläsning blir obligatorisk i fjärrvärmenätet

Automatisk mätaravläsning kommer att bli obligatorisk i nyinstallationer i fjärrvärmenätet från och med 25.10.2020. Alla värmeenegimätare måste bytas ut mot automatiskt avläsbara mätare före utgången av år 2026. Kravet för också med sig nya skyldigheter gällande fakturering och förbrukningsuppgifter.

Kravet på automatisk avläsbarhet gäller alla fjärrvärmeverk även om automatisk mätaravläsning inte gagnar dem. Kommunförbundet har i sitt utlåtande föreslagit att värmeverk som står utanför handeln med utsläppsrätter (med en effekt på högst 20 MW) i första hand och små värmeverk (med en effekt på högst 5 MW) i andra hand skulle lämnas utanför tillämpningen av skyldigheten.

Vid mer än hälften av värmeverken med en effekt på högst 5 MW mäts i dagsläget förbrukningen manuellt, dvs. på ort och ställe. Uppgifterna är från rapporten ”Tietoja pienistä lämpölaitoksista vuodelta 2019” som publicerades i augusti och som kan laddas ner i Kommunförbundets webbtjänst.

Lagförslaget:https://www.eduskunta.fi/SV/vaski/HallituksenEsitys/Sidor/RP_104+2020.aspx

Kommunförbundet deltar i utvecklandet av en utsläppsmätare för fjärrvärme

Kommunförbundet deltar i ett projekt som har som mål att utveckla ett verktyg som ger exakt information om fjärrvärmeutsläppen kommunvis. Verktyget ska ge användaren så exakta uppgifter som möjligt om bostadsområdets fjärrvärmeutsläpp.  Nuvarande utsläppsberäkningar för fjärrvärme använder i allmänhet nationella kalkylerade utsläppskoefficienter. På grund av otillräckliga fjärrvärmemätare förblir också en del av kommunernas miljö- och klimatarbete osynligt.

I den första fasen av projektet utarbetas ett koncept och metoder för bättre statistikföring och rapportering av fjärrvärmens utsläpp. Arbetet ska stå klart till slutet av 2020. Den andra fasen inleds i början av 2021 och omfattar utarbetandet av den tekniska lösningen för verktyget.

I styrgruppen som leds av Paikallisvoima ry ingår utöver Kommunförbundet också Motiva Oy, Finlands Miljöcentral, Finsk Energiindustri rf, Statistikcentralen, Energimyndigheten och Palveleva Kaukolämpö FinDHC ry. Projektet genomförs av AFRY Oy.

Pressmeddelande om projektet: http://www.paikallisvoima.fi/paikallisvoima-kehittaa-tarkan-kaukolammon-hiilijalanjalkilaskurin