Kommunerna är nyckelaktörer inom vattenförsörjningen även i framtiden – ansvaret för att ordna tjänsterna bör kvarstå hos kommunerna

Kommunerna är de viktigaste producenterna av vattentjänster för samhällena i hela landet. Vårt goda dricksvatten och hushållsvatten är internationellt erkänt, och detsamma gäller vår utvecklade avloppshantering och reningen av avloppsvatten. Tryggandet av välfungerande vattentjänster även i framtiden kräver nya arbetssätt. Kommunförbundet anser att det är viktigt att ansvaret för att ordna vattentjänster kvarstår hos kommunen, och att den bestämmanderätt vid vattentjänstverken som baserar sig på kommunernas ägarskap inte överlåts till den privata sektorn.

– De vattentjänster som ägs av offentliga samfund eller kunder har ett starkt stöd hos medborgarna och näringslivet i Finland. Vattentjänsterna har ett nära samband med den strategiska utvecklingen av kommunen, så det är naturligt att organiseringsansvaret ligger hos kommunen, säger Paavo Taipale, chef för samhällsteknik.

Samarbetet inom vattenförsörjningen bör stärkas

Det är nödvändigt att samla resurserna och kompetensen inom vattenförsörjningen i olika regioner genom välövervägda samarbetsformer på olika nivåer. Det är också viktigt att hitta kompetenta beslutsfattare för vattentjänstverkens ledningsorgan, personer som är intresserade av att utveckla vattenförsörjningen och som engagerar sig i ett ansvarsfullt ägarskap. Kännetecken för ett ansvarsfullt ägarskap är en ägarstyrning med tydliga roller, en positiv utvecklingsanda och en helhetssyn på egendomsförvaltningen.

Enligt Kommunförbundet skulle viktiga åtgärder för att stödja omstruktureringen vara beviljande av statsstöd för vattentjänstverkens sammanslagnings- och samarbetsutredningar och direkt investeringsstöd för den tekniska utvecklingen (såsom digitalisering av tjänster och processer), i synnerhet i situationer där man fattat beslut om sammanslagning av små vattentjänstverk.

Kommunerna väljer hur de organiserar sina vattentjänster

Kommunen har tack vare sin självstyrande ställning frihet att välja hur den organiserar den uppgift som den har ansvar för att ordna. Denna princip ska i fortsättningen gälla också kommunägda vattentjänstverk.

Kommunförbundet anser att det är viktigt att den som äger ett vattentjänstverk har möjlighet att få skälig avkastning på verksamheten. Det skulle löna sig att slå fast vad en skälig avkastning på vattentjänstverkens verksamhet är på ett sätt som är godtagbart på ett brett plan.

Det ska vara möjligt att tillhandahålla vattentjänster via kundägda andelslag även i framtiden.

I framtiden måste kommunen allt bättre se till att besluten vid grundandet av nya andelslag baserar sig på tillförlitliga förhandsuppgifter om omfattningen av det faktiska behovet av koncentrerad vattenförsörjning och andelslagets förmåga att på lång sikt svara för vattentjänsterna. Utgångspunkten bör inte vara att verksamheten senare ska överföras till det kommunala vattentjänstverket.

Skyldigheten att ansluta sig till ledningsnätet och regleringen av dagvattenhantering behöver ses över

Fastighetens skyldighet att ansluta sig till vattentjänstverkets ledningsnät lindrades i verksamhetsområden utanför tätorter från och med 2014. Efter att avloppsvattenförordningen för glesbygden ändrades 2017 har reglering i den nuvarande lagstiftningen inte längre varit tydlig eller rättvis.
Enligt Kommunförbundet är det nödvändigt att precisera de bestämmelser i lagen om vattentjänster som gäller fastigheters rättigheter och skyldigheter att ansluta sig till nätverket utanför tätorter.

I den senaste revideringen av lagen om vattentjänster år 2014 överfördes regleringen av dagvattenhantering till markanvändnings- och bygglagen, med undantag för avloppshanteringen av dagvatten. I den nya situationen har kommunerna stött på många praktiska utmaningar vid tillämpningen av lagarna. Kommunförbundet anser att det är nödvändigt att man vid revideringen av lagen om vattentjänster granskar gränsytorna till markanvändnings- och bygglagen samt utreder möjligheten att i alla organiseringsmodeller erbjuda kunderna tjänster i anslutning till hanteringen av dagvatten i enlighet med principen om all service på ett ställe (och en offentligrättslig avgift).

Närmare upplysningar:

Paavo Taipale, chef för samhällstekniken, tfn 050 380 8368, paavo.taipale(a)kuntaliitto.fi