Kommunförbundet och Miljöministeriet informerar

Kommunernas uppgifter kartlades inför revideringen av naturvårdslagen - kommungruppen offentliggjorde sitt förslag

Kommunerna har många olika möjligheter att främja den biologiska mångfalden i samarbete med andra aktörer, eftersom åtgärderna för att trygga den biologiska mångfalden ofta vidtas lokalt. Kommunerna styr markanvändningen, samlar in naturdata och är aktiva inom naturskyddet och naturvården. Kommunerna har också en viktig roll för att öka invånarnas naturmedvetenhet.

- Hittills har kommunernas befogenheter enligt naturvårdslagen och kännedomen om kommunernas naturinsatser varit begränsade. Kommunerna har uttryckt sin vilja och förmåga att främja naturens mångfald, men det har inte funnits tillräckligt med incitament för att stödja arbetet, säger gruppens ordförande Miira Riipinen, miljöchef på Kommunförbundet.

Den gällande naturvårdslagen kom till på 1990-talet. Kommunerna ska enligt lagen främja naturvården och landskapsvården inom sina områden. Det har blivit aktuellt att utveckla de här uppgifterna i samband med revideringen av naturvårdslagen. En kärnfråga är hur uppgifterna kan uppdateras så att de svarar mot dagens och framtidens behov. Det här diskuterades i samarbete mellan Kommunförbundet, kommunerna, Miljöministeriet och intressentgrupper.

Kommungruppen föreslår att kommunernas uppgifter när det gäller att främja naturvården och landskapsvården kvarstår på en allmän nivå i lagstiftningen, men att innehållet preciseras i motiveringen till lagen och i annat bakgrundsmaterial. På detta sätt kan olika kommunerna fortfarande välja de metoder för främjande av naturvården och landskapsvården som bäst lämpar sig för deras förhållanden och som är godtagbara på lokal nivå. Dessutom kan uppgiften utvecklas i takt med att omvärlden och forskningen utvecklas.

Gruppen föreslår att ordalydelsen i bestämmelsen ändras så att den omfattar mer än naturvård, för att främja den biologiska mångfalden. Kommungruppen fastställde också att de olika aktörernas samarbete och naurdata och datahanteringen är ytterst viktigt med tanke på uppgiften. Gruppen tog också ställning till den regionala tillämpningen när det gäller kommunernas uppgift att främja naturvården och uttryckte för arbetsgruppen vikten av att utveckla lagstiftningen, under teman som ekologiska nätverk, naturskyddsplanering och naturskyddsprogram, naturfostran och naturmedvetenhet samt stärkande av kommunens resurser och utnyttjande av sakkunskap.

Enligt kommungruppen behöver kommunerna både ekonomiskt och faktabaserat stöd för att främja den biologiska mångfalden. För att stödja kommunernas mångfaldsarbete bör man utveckla förutsägbarheten och långsiktigheten i finansieringen samt ta i bruk nya avtalsbaserade verksamhets- och finansieringsmodeller som baserar sig på partnerskap mellan staten och kommunerna.

Data har stor betydelse för främjandet av den biologiska mångfalden. De naturdata som kommunerna behöver ska vara lättillgängliga och i ett användbart format för att de ska kunna utnyttjas på ett heltäckande sätt i kommunernas beslutsfattande och verksamhet. Datahanteringen bör utvecklas så att den omfattande informationsresurs som uppkommer i kommunerna står till samhällets förfogande utan extra belastning för kommunernas förvaltning.

Revideringen av naturvårdslagen

Miljöministeriet inledde 16.12.2019 ett projekt för revidering av naturvårdslagstiftningen. Detta omfattar projekt för att revidera naturvårdslagen och naturvårdsförordningen samt lagstiftningen om ersättning och förebyggande av skador orsakade av arter som fridlysts genom naturvårdslagen samt projekt för att utveckla den ekologiska kompensationen. Projektet pågår fram till slutet av september 2021.

Kommungruppen ingick i projektet för revidering av naturvårdslagen. Arbetsgruppens mandatperiod var 21.4.2020–31.8.2020.

Närmare upplysningar:

Miira Riipinen, miljöchef, Kommunförbundet,