Kommunförbundet har förbundit sig till hållbar utveckling

Den nationella strategin för hållbar utveckling reviderades 2013. I stället för en traditionell strategi formulerades ett samhälleligt åtagande för hållbar utveckling med en målbild för Finland 2050 ("Suomi, jonka haluamme 2050"). Genom det samhälleliga åtagandet förbinder sig den offentliga förvaltningen att tillsammans med övriga aktörer främja en hållbar utveckling i allt sitt arbete och i all sin verksamhet.

Kommunförbundet var bland de första att ingå ett eget åtagande 2014. I sitt åtagande för hållbar utveckling uppmuntrar och stödjer Kommunförbundet kommunerna att ingå egna motsvarande åtaganden. I vår egen verksamhet fokuserar vi på att minska förbrukningen av energi och material och minska klimatutsläppen, vi satsar på en hållbar rörlighet för arbetstagarna, kompenserar utsläppen från pendlingstrafiken och främjar hållbara verksamhetsformer bland annat genom upphandling, placeringsverksamhet och minskad klimatbelastning från måltider.

Hållbar energiförbrukning i Kommunernas hus

• I Kommunernas hus görs som bäst en energibesiktning av fastigheten.
  • Vi har övergått till el med låga utsläpp. Den mängd el som motsvarar det Kommunernas hus köpt år 2020 produceras CO2-fritt med vindkraft.
  • I Kommunernas hus har man övergått till EnerKey-systemet för energihantering.
  • Vid uppvärmningen av garaget utnyttjar vi kontorslokalernas frånluftsvärme och planerar att förnya belysningen till LED.

Hållbar arbetspendling

• Vi kompenserar utsläppen från de anställdas arbetspendling. Vi stöder klimatåtgärderna i årets klimatkommun med ett belopp som motsvarar CO2-utsläppen från våra flyg- och tågresor.
  • Genom reseanvisningar uppmuntrar vi våra arbetstagare till distansmöten och uppmanar till att främja kollektivtrafik vid resor som anknyter till arbetsuppgifterna. Arbetstagarnas användning av kollektivtrafik stöds med hjälp av trafiksedlar. HRT-resekort för arbetsresor har tagits i bruk vid alla enheter. Kommunförbundet har också skaffat cyklar avsedda för arbetsresor för de anställdas bruk.
  • På gården vid Kommunernas hus finns en laddningsstation för elbil och ytterligare stationer planeras i garaget.

Hållbara verksamhetsprinciper

• Vi minskar klimatbelastningen vid vår matservering. Vi gynnar köttfria alternativ i serveringen vid sammanträden, vi har lyft fram hållbarhet i utbudssystemet och fäster uppmärksamhet vid matsvinnet.
  • Vi ser till att vår investeringsverksamhet är hållbar. I det första skedet av revideringen av rapporteringen om investeringar fäster vi uppmärksamhet vid tillgången till information om ansvarsfulla investeringar.
  • Vi utvecklar hållbarheten i våra upphandlingar. Vi utreder volymen av våra upphandlingar och utarbetar anvisningar. I fråga om tjänstebilar övergår vi åtminstone till hybridmodeller.

Mer information om det samhälleliga åtagandet för hållbar utveckling finns på adressen https://sitoumus2050.fi/