Ny handbok för bedömning av kommuninvånarnas delaktighet

osallisuus

En bedömning av kommuninvånarnas delaktighet hjälper kommunerna att utveckla sin verksamhet så att delaktigheten blir verkningsfull på ett nyttigt sätt både i kommunens verksamhet och i invånarnas liv. Till stöd för detta arbete har Kommunförbundet publicerat en finskspråkig handbok om bedömning av kommuninvånarnas delaktighet.

I handboken granskas delaktigheten ur kommunorganisationens synvinkel: hurdana möjligheter kommunerna ger kommuninvånarna att delta för att stärka delaktigheten såväl i beredningen av beslut som i planeringen och utvecklingen av tjänster.

Handboken erbjuder kommunerna ett verktyg för bedömning av delaktigheten. I den utvärderas delaktighetsarbetet med hjälp av frågor vars svar ger kommunen en helhetsbild av vilka åtgärder som redan vidtas i kommunen för att främja kommuninvånarnas delaktighet, och vad som ännu kunde göras. Utvärderingsindikatorerna är till största delen frågor som besvaras med ”Ja/Nej”.

Handboken vänder sig i synnerhet till kommunernas ledning och tjänsteinnehavare, men också till alla andra som är intresserade av främjandet och utvecklingen av kommuninvånarnas delaktighet.

Handboken Opas kuntalaisten osallistumisen arviointiin är en avgiftsfri webbpublikation som finns på Kommunförbundets webbplats https://www.kommunforbundet.fi/publikationer

Bedömningsverktyget finns också tillgängligt som pdf-blankett på Innokyläs webbplats under työkalut.

Bedömningen av kommuninvånarnas delaktighet utvecklas på plattformen Innokylä

Den pinfärska handboken fokuserar på bedömningen av kommuninvånarnas delaktighet. Viktigare än att mäta enskilda resultat, såsom antalet uppgiftslämnare i enkäten, är att se helheten i kommunens delaktighetsarbete och verifiera hur verkningsfull delaktigheten är. Det arbetet fortsätter via webbtjänsten Innokylä.

På utvecklingsplattformen Innokylä finns programmet Kuntalaisten osallisuuden arviointi -kunnan näkökulma, där avsikten är att samla modeller och verktyg för kommunerna för bedömning av verkningsfullheten i delaktighetsarbetet. Via programmet erbjuds framöver kommunernas olika exempel som kan utnyttjas och vidareutvecklas.

Närmare upplysningar

Sirkka-Liisa Piipponen, sakkunnig, tfn 050 448 3366, Sirkka-Liisa.Piipponen(a)kommunforbundet.fi

Päivi Kurikka, sakkunnig, tfn 050 301 9068, Paivi.Kurikka(a)kommunforbundet.fi