Lagstiftning och principer för väghållning

Ny handbok om enskilda vägar på svenska

Nu finns väghandboken om förvaltning av enskilda vägar på svenska. Handboken som bygger på den nya lagen om enskilda vägar ges ut av Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC.

Det är vägföreningen i Finland som står för bokens originalutgåva som utkom på finska hösten 2019.

– Samarbetet mellan väglag, kommuner och staten kommer att fortsätta också framledes, säger SLC:s viceordförande Thomas Antas. Ansvar och samarbete är fortsättningsvis nyckelord för god väghållning. Det kan ibland vara krävande att sammanjämka olika åsikter om väghållningen, men det blir avsevärt enklare om man har processerna och spelreglerna klara.

Cirka 80 procent av det totala antalet vägkilometrar i vårt land är enskilda vägar. Ungefär var fjärde enskild vägkilometer tjänar fast bosättning. Det betyder att förvaltningen av enskilda vägar har stor nationell betydelse.

Handboken Förvaltning av enskilda vägar innehåller fakta om principer och lagstiftning för väghållning av enskilda vägar, vägrätt, väghållningsskyldighet, understöd och underhåll samt väganvändningens spelregler.

Väghandboken finns till salu för alla intresserade i SLC:s webbshop.