Lappland tar hem finska mästerskapet i kommunal marknadsföring

Tystnaden vann i marknadsföringstävling

Tack vare en originell och produktiv marknadsföring av naturliga styrkor gick årets mästerskap i kommunal marknadsföring till Lappland, för den internationella turistkampanjen ”Sound of Lapland”. Idensalmi stad fick silver för en mångsidig invånarmarknadsföring, och brons gick till samkommunen Kymsote för en service- och varumärkesreform som inkluderade invånarna. 

- Tystnad och naturens ljudlandskap är kanske inte de mest typiska eller lätta marknadsföringsverktygen, men kampanjen har ändå väckt stort internationellt intresse genom sitt omsorgsfullt genomförda och målinriktade material. Det andra ljudelementet, en utländsk artists musikvideo i landskapet Lappland, kompletterade kampanjen för en ny målgrupp. Resultaten var övertygande på en global nivå, säger juryordföranden i SM-tävlingen Jari Seppälä, specialsakkunnig i kommunikation vid Kommunförbundet. 

Kampanjen ”Sound of Lapland” har genomförts av Lapplands regionala marknadsförings- och kommunikationsbolag House of Lapland, som ägs av Lapplands kommuner, högskolor och Företagarna i Lappland.  

Silver gick till en marknadsföringskampanj i Idensalmi med titeln ”Vi väntar inte på underverk. Vi utför dem.” Kampanjen som Idensalmi stad genomfört stöds av ett nätverk av 30 olika företag, läroanstalter och föreningar. Denna ”gemenskap av undergörare” ordnade boende för en person som flyttade till Idensalmi för en prövotid och skrev om det på sociala medier, en bröllopstävling samt videor och marknadsföringsevenemang på olika håll i landet. Efter kampanjen fick Idensalmi förutom en gynnsam näringsutveckling också ett flyttningsöverskott. 

Den kampanj som fick brons använde sig aktivt av medborgardeltagande i marknadsföringen. Samkommunen Kymsote inledde sin verksamhet förra året genom att bjuda in invånarna i Kymmenedalen för att planera och testa tjänsterna. Sökandet efter testpersoner, själva verksamheten och informerandet om resultaten genomfördes genom öppen marknadsföring och utvecklingsarbete. Som en följd av detta fick Kymsote en genuint kundorienterad verksamhet, positiv publicitet och en förtroendefull kundkrets. 

Juryn delade också ut två hedersomnämnanden; ett till Norra Karelens landskapsförbund och ett till Vasaregionens aktörer inom utveckling och turism. Marknadsföringen för att locka invånare till Norra Karelen baserades på inbjudningar som skickats av nuvarande invånare, konkreta tjänster och individuell assistans. Vasaregionens gemensamma webbtjänst har med framgång och goda resultat sammanställt fyra organisationers tjänster och uppgifter till en användarorienterad helhet. 

Goda modeller för marknadsföring i kommunerna 

- Den här gången lyfte tävlingen fram olika former av marknadsföring på sociala medier: bloggare, aktivering av invånarna, omfattande samarbete och planering. Marknadsföring är i allt högre grad öppet arbete tillsammans, inte bara en sanning som serveras ovanifrån. På detta sätt uppstår en äkta och trovärdig bild som lockar en att bekanta sig med andra genom kamraterfarenheter.  

- Det är fortfarande viktigt att stödja sig på ortens och regionens egna styrkor. Det är bra att hitta ett eget särdrag i naturen, ett element som är unikt för evenemangen. Även vardagliga funktioner kan marknadsföras på ett originellt sätt, till exempel bibliotekstjänster eller rekrytering av personal, säger SM-tävlingens juryordförande Jari Seppälä. 

Marknadsföring stöder livskraft 

FM i kommunal marknadsföring ordnades nu för femtonde gången för alla kommunalt anknutna organisationer. Genom åren har omkring 650 marknadsföringsprocesser eller marknadsföringskampanjer bland annat inom näringslivet, turism, marknadsföring för att locka invånare och personalkommunikation deltagit i tävlingen. Målet är att framhäva marknadsföringens betydelse som stöd för regionens livskraft och utveckling samt att ge hela kommunsektorn goda praktiska exempel på välgjord marknadsföring. 

Bakom tävlingen står organisationer som utvecklar den kommunala och regionala marknadsföringen: Finlands Kommunförbund, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry och Föreningen Finlands turistorganisationer FFTO rf.  

Vinnarna i FM i kommunal marknadsföring år 2020: 

Guld: 

Sound of Lapland /House of Lapland Oy 

Silver: 

Vi väntar inte på underverk. Vi utför dem. / Idensalmi stad 

Brons: 

Prototyper i Kymsote / Kymsote 

Hedersomnämnanden: 

Marknadsföring för nya invånare i Norra Karelen / Norra Karelens landskapsförbund 

Den regionala webbtjänsten Vaasa.fi / Vasa stad, VASEK, Visit Vaasa, Världsarvet i Kvarken rf 

 

Juryns sammansättning: 

 

Sanna Laakkio, verksamhetsledare, MARK Finlands Marknadsförbund rf 

Jaakko Helenius, verksamhetsledare, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry 

Hannu Komu, verksamhetsledare, Föreningen Finlands turistorganisationer FFRTO rf 

Teemu Moilanen, forskningsdirektör, Yrkeshögskolan Haaga-Helia 

Ida Müller, sakkunnig, Arbets- och näringsministeriet 

Jari Seppälä, sakkunnig i kommunikation, Finlands Kommunförbund  

 

 

Kommunförbundets sakkunniga som kan ge mer information