Informationsproduktionen inom ungdomsarbetet utvecklas tillsammans med kommunerna

Finlands Kommunförbund rf har beviljats Undervisnings- och kulturministeriets specialstöd för att utveckla informationsproduktionen inom det kommunala ungdomsarbetet. I utvecklingsprojektet skapas ett nationellt dokumentationssystem. Systemet möter behovet av statistikföring och dokumentation inom det kommunala ungdomsarbetet i Finland. Systemet som är avgiftsfritt för kommunerna utvecklas till ett verktyg för personalen, planerarna och ledande personer inom ungdomsarbetet.

Dokumentationssystemet som utvecklas tillsammans med kommunerna ska hjälpa att beskriva ungdomsarbetet och verksamheten både kvalitativt och kvantitativt. Systemet matas med lokala uppgifter om ungdomsarbetets verksamhet och verksamhetsmiljö. Utöver uppgifter om verksamheten kan man i det nya systemet också beskriva hur ungdomsarbetet är ordnat och dess resurser. Systemet underlättar rapporteringen om verksamheten och producerar information om verksamhetens art. Den samlade informationen kan användas för både lokalt och nationellt beslutsfattande.

Projektets förlopp

Projektets praktiska utvecklingsarbete inleddes i början av 2021. Den första produktionsversionen av systemet kommer att finnas tillgänglig för kommunerna under hösten 2021. Utvecklingsprojektet fortsätter under 2022 men Kommunförbundet har för avsikt att skapa ett mer varaktigt verktyg som kompletteras.

I projektet samarbetar man med olika stora kommuner. Kommunerna deltar i arbetet med att definiera och utveckla informationsinnehållet och de har bred representation i projektets styrgrupp. Till projektets samarbetspartner hör också regionförvaltningsverken, kompetenscentren för ungdomsarbete samt forsknings- och utvecklingsorganisationerna inom ungdomssektorn.

Närmare upplysningar om projektet

Tiina Pohjanen, projektchef, tfn +358 50 562 5870, tiina.pohjanen(a)kommunforbundet.fi

Läs mer om projektet på finska

Kommunförbundets sakkunniga som kan ge mer information