Hållbarhetsforum

Hållbar och innovativ upphandling i kommuner – hur gör man?

Information om evenemanget

Startdatum
Slutdatum
Evenemangstyp
On-line training
Evenemangsstad
Webbinarium
Price (excluding VAT)
0.00€
Arrangör
Finlands Kommunförbund

För vem? Beslutsfattare och kommunalt anställda för alla som jobbar med eller är intresserade av upphandling.
Med vem? Malmö stad, servicecentret MOTIVA och Miljömärkning Svanen.

En nätverksträff om upphandling som en allt viktigare del av kommunens klimatarbete. Tillfället är avgiftsfritt men kräver förhandsanmälan.

Tillfället hålls torsdag 29.4 kl. 15- ca 16.30.

Webbinariet är den tredje delen av Hållbarhetsforumet – ett nätverk för hållbarhetsfrågor i kommunerna. Det är Kommunförbundets nya satsning på ett nätverk för hållbarhet i kommunerna med avsikt att hålla tröskeln låg för deltagande.

Målsättningen är dels att på ett kortfattat sätt presentera viktig information om olika hållbarhetsteman aktuella för kommunernas utveckling, dels att främja informationsgången om hållbar utveckling mellan kommunerna i hela Svenskfinland.

Program:

15.00 Camilla Sederholm, hållbarhetsrådgivare och programansvarig: Inledningsord.

15.05-15.25 Isa-Maria Bergman, Direktör, Servicecentret MOTIVA för Cirkulär ekonomi och hållbara upphandlingar: Upphandlingslagen och hållbar upphandling: möjligheter och begränsningar och innovativ upphandling.

5 min paus för frågor/kommentarer.

15.30-15.50 Emma Börjesson, Malmö stad: Cirkulär ekonomi i upphandlingen av möbler, resultat från ett Baltic Interreg projekt.

15.55-16.10 Karin Bergbom, Miljömärkning Svanen och EU blomman: Miljömärkning som verktyg för hållbar upphandling.

Tid för frågor/kommentarer/avslutningsord på slutet.

Bra att veta

Vi är alla olika. När du deltar i våra nätverksträffar om hållbarhet så kan du göra det passivt och bara lyssna, men du får också gärna vara aktiv och ställa frågor både muntligt och skriftligt i chatten eller dela med dig av dina tankar, du väljer själv! Vi strävar efter att hålla webbinarerna korta, en dryg timme, men om du inte har möjlighet att delta i hela programmet så är det helt okej att hoppa på senare eller avsluta när du måste gå. Vi förstår att också du har begränsat med tid. Frågor kan också skickas på förhand till camilla.sederholm@kommunforbundet.fi.

Välkommen med!