Organiseringen av social- och hälsovården 2014

Denna redogörelse gäller organiseringen av primärvård och socialservice i Finlands fastlands-kommuner år 2014 då dessa kommuner är sammanlagt 304 stycken. Anordnare av primärvård och socialservice kan vara antingen en kommun eller ett samarbetsområde.

Samarbetsområdenas alternativa organisationsformer är samkommun och modellen med ansvariga kommuner. Enligt modellen med ansvariga kommuner sköter en kommun med stöd av avtal uppgifter också för de andra kommunerna. En samkommun är en kommunal sammanslutning till vilken kommunerna har överlåtit kommunala uppgifter.

89 kommuner producerar själva sin primärvård och sin socialservice. Av befolkningen bor 56 procent i sådana kommuner. I en kommun ansvarar omsorgsnämnden eller social- och hälsovårdsnämnden i allmänhet för social- och hälsovården. Utöver det kan nämnden också ha andra uppgifter. I enlighet med exempelvis livscykelmodellen kan social- och hälsovårdsuppgifterna delegeras till flera organ i kommunen.

Det finns sammanlagt 62 samarbetsområden som tillsammans omfattar 215 kommuner. Av befolkningen bor 44 procent inom samarbetsområdena.

De 31 samkommuner som ansvarar för primärvård och socialservice har totalt 130 medlemskommuner. Samkommunen ansvarar utöver för primärvården för all socialservice eller en del av den. En del av samkommunerna har ansvar endast för primärvården.

Av samarbetsområdena verkar 31 enligt modellen med ansvariga kommuner, och de omfattar sammanlagt 85 kommuner. Den ansvariga kommunen svarar för tillhandahållandet av social- och hälsovården i den egna kommunen. Den ansvariga kommunen svarar för avtalskommunernas del utöver för primärvården också för all socialservice eller en del av den.  En del ansvariga kommuner har ansvar endast för primärvården i avtalskommunerna.

Det finns sammanlagt 151 hälsocentraler av vilka 89 drivs av en kommun, 31 av en samkommun och 31 av en ansvarig kommun. Av hälsocentralerna har 74 ett befolkningsunderlag på mindre än 20 000 invånare och 77 ett befolkningsunderlag på mer än 20 000 invånare.

Vid sammanställningen av uppgifterna har använts Kommunförbundets nätverk, meddelanden som skickats till Kommunförbundet om ändringar i förvaltningen, kommunernas och samarbetsområdenas beslutshandlingar och webbsidor och övriga tillgängliga informationskällor. Redogörelsen omfattar inte förvaltningen av barndagvård eller miljö- och hälsoskydd.