Pressmeddelande,

Kommunförbundet om grundlagsutskottets utlåtande om vårdreformen:

Steg i rätt riktning för kommunernas och landskapens självstyrelse

(Kommunförbundet informerar 30.6.2017) Kommunförbundet anser att grundlagsutskottet i sitt torsdagsutlåtande om lagpaketet för vård- och landskapsreformen har fäst vikt vid samma frågor som förbundet och kommunfältet har tagit ställning till under hela beredningstiden.

- Grundlagsutskottets utlåtande motsvarar till centrala delar Kommunförbundets ståndpunkter om till exempel förutsättningarna för självstyrelse för kommunerna och landskapen och i anknytning till detta särskilt bolagiseringsskyldigheten och överföringen av offentliga förvaltningsuppgifter till privata aktörer, egendomsarrangemang och den orealistiska tidsplanen, säger Kommunförbundets vice verkställande direktör Timo Reina.

- Framför allt ståndpunkten att landskapen inte är skyldiga att bolagisera sin verksamhet kommer att förtydliga landskapens roll i tryggandet av lika tillgång till social- och hälsovårdstjänster. Enligt grundlagsutskottet kräver EU-lagstiftningen inte bolagisering. Kommunförbundet anser det vara positivt att lagen om valfrihet inom social- och hälsovården ska beredas på nytt, men så att målen för valfriheten tryggas, säger Kommunförbundets vice verkställande direktör Hanna Tainio.

Ett viktigt ställningstagande är att det föreslagna förbudet för kommunerna, samkommunerna och deras dotterbolag att producera social- och hälsovårdstjänster begränsar den kommunala självstyrelsen och därmed måste omprövas.

Kommunerna och landskapen ska betraktas som en helhet med tanke på självstyrelsen. I enlighet med finansieringsprincipen ska både kommunerna och landskapen få full ersättning för kostnader som föranleds av lagstadgade uppgifter. Förbundet ser också positivt på att grundlagsutskottet rejält höjde tröskeln för begränsningar av kommunernas beskattningsrätt, också när det är fråga om extraordinära begränsningar.

- Detta slogs nu entydigt fast i grundlagsutskottets utlåtande. Landskapens självstyrelse tryggas bland annat genom att staten i fortsättningen inte kan styra landskapen genom allmänt hållna bemyndiganden att utfärda förordning, säger ledande juristen Kirsi Mononen.

Kommunernas egendom blev som väntat en grundlagsfråga

Ett mycket viktigt ställningstagande är enligt Kommunförbundet att kompensationsbestämmelser som tryggar kommunernas självstyrelse ska kopplas till arrangemangen kring kommunernas egendom. Det är en förutsättning för att egendomsarrangemangen ska kunna behandlas i vanlig lagstiftningsordning.

- Syftet är att förhindra att kommunernas ekonomiska självstyrelse försvagas så mycket att kommunerna inte kan besluta om sin egen ekonomi, vilket hör till kärnan i deras självstyrelse, säger Timo Reina. Kompensationsbestämmelserna måste beredas så att de verkligen tryggar självstyrelsen. Kommunernas ekonomiska självstyrelse, finansieringsprincipen och kommunernas egendom åtnjuter grundlagsskydd, påpekar Timo Reina.

Realistiska tidsplaner behövs – införande i olika etapper

Den föreslagna tidsplanen är enligt grundlagsutskottets utlåtande omöjlig att uppfylla i den form som regeringen föreslagit. Bedömningen bygger framför allt på oro för att likabehandlingen av medborgarna kan äventyras.

- Responsen om tidsplanerna måste beaktas i reformens följande skeden. Mer tid för beredningen möjliggör ett bättre resultat och vi kan undvika kaos, säger Hanna Tainio.

- Det är viktigt att förändringarna bereds omsorgsfullt med beaktande av helheten. De ständiga oklarheterna kring genomförandet av reformen förorsakar problem och osäkerhet i beredningen av landskapen. Till exempel saknas det ICT-system och redskap för informationshanteringen och det är svårt att få dem att fungera inom den målsatta tidsplanen.

Närmare upplysningar
Timo Reina, vice verkställande direktör, 040 555 8458
Hanna Tainio, vice verkställande direktör, tfn 050 567 1624
Kirsi Mononen, ledande jurist, tfn 040 569 5511

Titta på vice VD Timo Reinas videokommentar angående grundlagsutskottets utlåtande (YouTube på finska)

Ett nätverk för dig som jobbar med språk och översättning i kommunsektorn

Kommunförbundet samordnar ett nätverk för översättare i kommunsektorn. Nätverket har också ett diskussions- och mötesforum på Teams.

Mindre byråkrati, mer fungerande tjänster

Men vilka normer kunde avvecklas? Samla in onödiga normer nu i november och december 2023! Kommunförbundet manar alla städer och kommuner  till insamling av normer som kunde avvecklas. Läs mera.

Förändringar i kommunernas anvisningar för sökande av ändring

I kommunernas besvärsanvisningar ska två förändringar som skett sommaren 2023 beaktas.

Bekanta dig med rådgivning.