Det händer i skog och i handlingsplan

Färskt om skog på webben!

METSO-handlingsplanen för skydd av skogar ger på sina nya webbsidor aktuell och naturnära information för skogsägare, yrkesfolk i branschen och vänner av skog och mark. Läs mera om skogsskydd på den välbekanta adressen www.metsonpolku.fi.

Sidorna har fakta i form av allt från vetenskapliga artiklar till praktiska råd om skydd av skog. Skogsägarna kan sätta sig in i hurdan skog som lämpar sig för skydd och hur mycket ersättning det är möjligt att få. På sidorna hittar man också ansökningsblanketter och kontaktinformation till de ansvariga för METSO vid Skogscentralen och närings-, trafik- och miljöcentralerna.

Innehållet på webbsidorna utvecklas hela tiden, särskilt den engelska versionen. Miljöministeriet tar gärna emot kommentarer och förslag till förbättringar och välkomnar alla slags nyheter om biologisk mångfald i skogarna.

Ulla Ahonen
Miljöministeriet
ulla.ahonen@ymparisto.fi

Urvalskriterierna inom METSO har setts över

De omarbetade naturvetenskapliga urvalskriterierna för METSO-objekt finns nu på webben. Publikationen ges ut i serien Miljöministeriets rapporter.

Länk till publikationen: Monimuotoisuudelle arvokkaiden metsäympäristöjen tunnistaminen. METSO-ohjelman luonnontieteelliset valintaperusteet 2016–2025 (Identifiering av skogsmiljöer som är värdefulla med tanke på mångfalden

projektchef
Kimmo Syrjänen
Finlands miljöcentral
kimmo.syrjanen@ymparisto.fi

Kommunförbundet vädjade för finansiering för METSO!

Kommunförbundet är en av 19 aktörer som undertecknat en vädjan till minister Tiilikainen om att finansiering ska fastställas för handlingsprogrammet METSO. Vädjan överräcktes den 21 mars 2016.

Tillsammans med aktörerna inom skogsbranschen anser Kommunförbundet att när man vill skapa balans mellan användning och skydd av skogen behövs en övergripande och mångsidig samarbetsmodell, liksom också statlig medverkan.

Kommunerna är villiga att skydda och genom skogsvård trygga sina värdefulla  artrika skogar. De har ivrigt gripit möjligheten att inventera och utföra arbetet med finansiering från METSO.

Fram till våren 2015 hade kommunerna genom METSO-programmet skyddat 2 120 hektar skog, och församlingarna 1 025 hektar. Kommunerna och församlingarna har fått ersättning på sammanlagt 11,4 miljoner euro för skogsskydd. Det finns risk för att de objekt på 1 100 hektar som kommunerna redan har inventerat och vill låta skydda blir utan finansiering, om de planerade stora nedskärningarna i finansieringen för METSO-programmet blir verklighet.

Miira Riipinen
miljöchef