Finlandsarenan på torsdag: Vartåt bär det, kommuner och landskap?

Lagpaketet för vård- och landskapsreformen har offentliggjorts och skickas officiellt på remiss efter semestrarna. Under Finlandsarenan i Björneborg diskuteras torsdagen den 14 juli hur reformen framskrider i nuläget och framöver.

Lagförslagen är fortfarande under arbete, och beslut om de grundläggande lösningarna för valfriheten fattas först i höst. Kostnadseffekterna och andra konsekvenser av lagförslagen har inte heller bedömts ännu. Inför den fortsatta beredningen finns det skäl att föra diskussion under semestrarna.

I den debatt som arrangeras av Kommunförbundet, landskapsförbunden och sjukvårdsdistrikten under Finlandsarenan deltar kommun- och reformminister Anu Vehviläinen,
riksdagsledamoten och Kommunförbundets styrelseordförande Sirpa Paatero, Tammerfors borgmästare Anna-Kaisa Ikonen, landskapsdirektör Jari Parkkonen från Päijänne-Tavastland förbund samt Ahti Pisto, direktör för Satakuntas sjukvårdsdistrikt.

Debatten leds av Vesa Kalliopää, politisk redaktör vid MTV3.

Paneldebatten förs under rubriken Livskraftiga kommuner - fungerande landskap
torsdagen 14.7.2016 kl. 13.30–14.45