På spaning efter fungerande och flexibla lösningar

Framtidens kommun

Viktigast just nu är landskapsreformen som kommer att ha ett stort inflytande på kommunfältets framtida verksamhet. Många kommuner är redan i full färd med att planera framtiden, sin egen framtidskommun.

För att stödja arbetet har Kommunförbundet tagit fram programmet Framtidens kommun(Kunnat 2021– Kommunerna 2021). Programmets syfte är att säkerställa ett framtidsarbete som utgår från kommunerna och erbjuda kommunerna förändringsstöd i brytningsskedet år 2016–2020. Olika projekt inom programmet tar fram material för kommunerna och stöder kommunikationen.

Reformbehoven ur olika perspektiv

Juridiska enheten anser det vara viktigt att i samband med reformerna beakta särskilt revideringsbehov också i kommunallagen. Detta arbete har redan inletts internt. Vår uppfattning är att den nyligen reviderade kommunallagen ska ses över med tanke på hur den fungerar i sin helhet. Då kommunallagen reviderades senast hade vi inte en aning om landskapsreformen. För att reformerna ska lyckas är det av största vikt att lagstiftningen om kommunernas och landskapens inbördes uppgiftsfördelning och samarbete bereds samtidigt ur både landskapets och kommunens perspektiv. Gränsytorna för kommunernas och landskapens uppgifter bör granskas från båda hållen.

Med tanke på framtidens kommun bör man se till att

• kommunerna fortsättningsvis har möjlighet att satsa på att stärka sammanhållningen och samarbetspartnerskapen
  • lagstiftningen ger möjlighet till lösningar som fungerar bäst på lokal och regional nivå
  • normerna som styr kommunerna luckras upp och blir smidigare för att olika slags kommuner och kommunkoncerner effektivt ska kunna arbeta för kommuninvånarnas bästa

För kommunen och invånaren, dvs. serviceanvändaren, är det viktigt att det möjliggörs avtalsarrangemang mellan kommunerna och landskapen både sett till verksamhet och ekonomi. Kommunen och landskapet borde kunna samarbeta på samma sätt som det föreskrivits om samarbetet mellan kommunerna och samkommunerna. Dessutom borde det i landskaps- och kommunallagen föreskrivas om förhandlingsförfarande mellan landskapet och kommunerna.

I den framtida kommunens tjänster och verksamhet bör de möjligheter som digitaliseringen medför kunna utnyttjas fullt ut. Totalrevideringen av kommunallagen och reformen av statsandelssystemet, som tills vidare är i kraft, måste också inledas snarast.

***

Finansministeriet tillsatte i december 2015 en parlamentarisk arbetsgrupp för att bereda projektet Framtidens kommun. Den parlamentariska arbetsgruppen har i uppgift att skapa en vision för framtidens kommun år 2030. Gruppen ska slå fast kommunernas roller och uppgifter samt ställning i relation till de självstyrande områden som bildas. Fokus ligger på kommunernas roll som främjare av välfärd, livskraft, entreprenörskap och sysselsättning samt den kommunala demokratins perspektiv. Vidare ska behovet av lagstiftningsändringar och behoven av att förändra kommunalpolitiken på lång sikt kartläggas och behövliga ändringar i lagstiftningen beredas. Den parlamentariska arbetsgruppen bistås av en sakkunniggrupp där Kommunförbundet har fyra representanter. Ledande jurist Mervi Kuittinen från juridiska enheten är med i gruppen.

Mer på webben: