Från tysta signaler om välfärd mot europeiska framtidsscenarier

Åbo yrkeshögskola och Finlands Kommunförbund samordnar tillsammans en prognostiseringsprocess, som inleds i mars med att tysta signaler samlas in i tio länder. Insamlingen av signalerna inleds i en gemensam virtuell workshop vid Kommunförbundet fredagen den 18 mars.  Framtidsarbetet fortsätter med att signalerna sparas i Pinterest under mars-april och preliminära trender i framtidens välfärdssamhälle identifieras i följande workshop den 14 april.

”Identifieringen av tysta signaler förutsätter att deltagarna förhåller sig till processen med ett öppet sinne. Till exempel utvecklingen av den nya tekniken kan påverka produktionen av välfärdstjänsterna och tjänsteinnehållen på ett betydande sätt. Till framtiden hör det alltid en del osäkerhet, men med hjälp av prognostisering kan man förbereda sig för osäkerhetsfaktorerna”, säger Harri Jalonen, som ansvarar för helheten med prognostiseringsarbete vid Åbo yrkeshögskola.

Efter insamlingen av signaler följer i framtidsarbetet validering av trender med hjälp av delfimetoden. Avslutningsvis utformas gemensamma europeiska framtidsscenarier utgående från trenderna.

”Vi ser fram emot att få analysera resultaten av prognostiseringsprocessen också tillsammans med finländska beslutsfattare och utvecklare”, säger Tuula Jäppinen, sakkunnig i innovationer vid Kommunförbundet.

I forskningsprojektet Innovative Social Investment: Strengthening communities in Europe (InnoSI), som finansieras av EU:s forskningsprogram Horisont 2020, är målet för framtidsarbetet att producera information om förändringen i den finländska och den europeiska omvärlden. Informationen utgör underlag för tio EU-länders gemensamma framtidsscenarier och en förnyelse av det europeiska välfärdssamhället.

Projektet InnoSI forskar i sociala investeringar under ledning av Manchester Metropolitan University. I projektet representeras Finland av Åbo yrkeshögskola och Finlands Kommunförbund. Åbo yrkeshögskola ansvarar för helheten med prognostiseringsarbete och skapandet av framtidsscenarier.  Kommunförbundets roll är att bygga broar mellan beslutsfattare, utvecklare och medborgare. Prognostiseringsarbetet genomförs under år 2016 och projektet InnoSI fortsätter fram till hösten 2017.

Närmare upplysningar:

Harri Jalonen, docent, Åbo yrkeshögskola, + 358 44 907 4964

Tuula Jäppinen, sakkunnig i innovationer, Finlands Kommunförbund, +358 50 520 0385