Gemensamt datasystem för miljö- och hälsoskyddet utvecklas (VATI)

Jord- och skogsbruksministeriet och Social- och hälsovårdsministeriet har inlett ett gemensamt projekt som ska utveckla ett datasystem för miljö- och hälsoskyddet. Projektet har beviljats cirka 3 miljoner euro (FM, JSM och SHM) och det pågår till utgången av 2018. Projektet har en styrgrupp där Kommunförbundet representeras av Tarja Hartikainen, sakkunnig i miljö- och hälsoskydd, med Kirsi Hiltunen, stadsveterinär i Vanda, som personlig ersättare.

Det kommer att tillsättas bland annat en utvecklingsgrupp med professionella också från de kommunala tillsynsenheterna. Projektbyrån kommer att anställa en projektledare, en utvecklingssakkunnig och en IT-arkitekt.

I det nystartade projektet kommer det att byggas upp ett serviceblock som alla myndigheter inom miljö- och hälsoskyddet får använda. De kommunala tillsynsmyndigheterna får komma med i utvecklingsarbetet och denna chans bör de gripa för att datasystemet ska fås att stödja också det praktiska tillsynsarbetet. Projektbyrån är förlagd till Evira.

Datasystemen inom miljö- och hälsoskyddet och särskilt problemen med insamling av uppgifter har under de senaste åren kritiserats av kommunala tjänsteinnehavare som arbetar med tillsynen i praktiken. Att datasystemen inte har fungerat har också påtalats i Statens revisionsverks revisionsberättelse om miljö- och hälsoskyddet.

Projektmålen lyder kundperspektiv och kostnadsnytta. Tillsynsuppgifterna registereras i centrala datalager och syns i realtid hos alla användargrupper. Ett annat mål är att förbättra effekterna för samhället och beredskapen för förändringar. Ett koncept som är oberoende av organisation står sig vid eventuella förändringar när tillsynen organiseras och tillåter också nya modeller för samarbete mellan myndigheterna. Hur miljö- och hälsoskyddet kommer att organiseras framöver är för närvarande en öppen fråga. Kommunförbundet eftersträvar att det nya systemet ska kunna utnyttjas också av kommunerna och att dessa ska få de uppgifter de behöver från systemet utan extra kostnader. Systemet bör stödja främjandet av en sund livsmiljö i kommunerna.