ICT

JHS-rekommendationer översätts till svenska

Flera kommuner och Kommunförbundet har redan länge önskat få JHS-rekommendationerna på svenska. Nu har man slutligen börjat låta översätta dem på Finansministeriets initiativ och de första rekommendationerna som över​​satts är följande:

Klara översättningar:

• JHS 166 Avtalsvillkor för IT-upphandlingar inom den offentliga förvaltningen (JIT 2015)
  • JHS 191 Strukturen för en plan för informationsstyrningen
  • JHS 192 Kontoplan för kommuner och samkommuner
  • JHS 194 XBRL-taxonomi för kommuner och samkommuner
  • JHS 195 Definitioner för arbetsställe och andra relaterade termer

Under arbete är dessutom JHS 190 Definiering och utveckling av nättjänster för den officiella förvaltningen.

Följande rekommendationer i tur att översättas är:

• JHS 189 Användarrättighet för öppen data (väntar på att CC 4.0 publicerats på svenska) och
  • JHS 193 Unik identifierare för geografisk information

Rekommendationerna från informationsförvaltningen inom den offentliga förvaltningen, de så kallade JHS-rekommendationerna har utarbetats av staten och kommunerna med målet att främja elektronisk kommunikation och att data och register används gemensamt inom den offentliga förvaltningen. JHS-rekommendationer har utarbetats fr.o.m. 1992 och flera gamla rekommendationer har redan tagits ur bruk. JHS-rekommendationerna godkänns av delegationen för informationsförvaltningen inom den offentliga förvaltningen JUHTA som har medlemmar från både statsförvaltningen och kommunerna.

Vad är JU​HTA?

JUHTA tillsattes i syfte att främja IT-samhällets utveckling inom den offentliga förvaltningen. Delegationen är ett permanent samarbets- och förhandlingsorgan för de statliga myndigheterna, Folkpensionsanstalten och de kommunala myndigheterna. Delegationen tillsätts av statsrådet för tre år i sänder. JUHTAs uppgifter regleras i lagen om styrning av informationsförvaltningen inom den offentliga förvaltningen (634/2011 informationsförvaltningslagen) och i statsrådets förordning om delegationen för informationsförvaltningen inom den offentliga förvaltningen (163/2013, JUHTA-förordningen).

Till delegationen hör sammanlagt 14 medlemmar från ministerier, kommuner, Finlands Kommunförbund och Folkpensionsanstalten. JUHTAs mandatperiod är 1.3.2016–28.2.2019.

Närmare upplysningar ger Elisa Kettunen, sakkunnig på Kommunförbundet och JHS-sekreteraren på Finansministeriet (jhs-sihteeri(at)jhs-suositukset.fi )

Mer på webben: