Kommunernas roll förändras - bred beredning på gång

​Rollen och uppgifterna för framtidens kommun bereds i samråd mellan kommunerna, Kommunförbundet och staten. Kommunförbundets styrelse godkände torsdagen den 28 april målen i anslutning till kommunens roll i framtiden.

Kommunförbundet deltar i Finansministeriets parlamentariska arbetsgrupp som bereder projektet Framtidens kommun. Arbetsgruppens sakkunniga skapar en vision för framtidens kommun och bestämmer kommunernas roll och uppgifter samt ställning i förhållande till de kommande landskapen med självstyrelse.

Den parlamentariska arbetsgruppen genomför regeringens spetsprojekt Framtidens kommun. Kommunförbundets styrelse har ställt upp förbundets mål för arbetet. De går bland annat ut på att kommunerna ska ha en stark självstyrelse, att finansieringsprincipen ska fungera och att kommunernas olikheter ska beaktas i den kommande lagstiftningen och kommunalpolitiken.

Kommunförbundets eget program Kommunerna 2021 siktar på tiden efter kommunalvalet 2021. I det omfattande programmet bearbetar Kommunförbundet tillsammans med kommunerna och intressentgrupperna på ett proaktivt sätt kommunens föränderliga roll och verksamhetsformerna för framtidens kommun. Programmet ska säkerställa ett framtidsarbete som utgår från kommunerna och erbjuda kommunerna förändringsstöd i brytningsskedet 2016–2020.

Samtidigt medverkar Kommunförbundet i arbetet med landskapsreformen så att vid sidan av landskapens roll och uppgifter bereds också kommunernas roll. I enlighet med riktlinjerna för intressebevakningen lyfter Kommunförbundet på ett konstruktivt sätt fram kommunernas synvinkel i landskapsreformen samt möjligheterna för samarbete mellan kommunerna och landskapen.

Förbundsstyrelsen förde en uppbygglig diskussion om linjerna för vilken roll framtidens kommun ska ha. Målen består av tre delar: strategiska mål, mål i anslutning till kommunernas roll och substansmål. De sammanlagt tio strategiska målen omfattar allt från välfärdsarbete till hållbara lokalsamhällen. Kommunernas roll har sju dimensioner som betonar samhällsanda och livskraft. De tio substansmålen gäller olika verksamhetsområden.

Intressebevakningsmålen för beredningen av rollen och uppgifterna för framtidens kommun framgår av det bifogade materialet.

Mer på webben: