Kommunförbundet analyserade kommunernas utlåtanden om vårdreformen

Kommunförbundet har analyserat 502 utlåtanden om regeringens riktlinjer om grunderna för indelningen i självstyrande områden och om stegmärkena i social- och hälsovårdsreformen. Analysen är en bred genomgång av kommunernas svar angående landskapsindelningen, riktlinjerna för finansieringen och det naturliga samarbetet för områdena.

Det framgår att 79 procent av kommunerna godkänner landskapsindelningen som grund för de nya områdena. I kommuner med över 50 000 invånare är 65 procent av den åsikten.

I kommuner med över 100 000 invånare godkänner en tredjedel landskapsindelningen. Regionalt sett kommer den mesta kritiken mot indelningen från Nyland och Birkaland och från gränsen mellan Södra och Norra Savolax.

I analysen studeras kommunernas motiveringar till byte av landskap och vilka kriterier kommunerna vill se när det ska beslutas vilka tre självstyrande områden som ska organisera vårdtjänsterna i samarbete med andra områden. Svaren är kategoriserade bland annat efter kommunernas storlek.

Kuntaliiton analyysi kuntien lausunnoista 18.2.2016 (på finska)