Mitä väliin jää?

Kommunförbundet inledde projekt om gränssnitten mellan kommuner och självstyrande områden

Social- och hälsovårdsreformen och regionförvaltningsreformen ändrar det kommunbaserade systemet i grunden. Kommunerna har tidigare ansvarat för social- och hälsovårdstjänsterna, men i fortsättningen kommer ansvaret för tjänsterna att övergå till självstyrande områden. I kommunerna har dessa tjänster även varit nära knutna till de andra verksamheterna. I den nya situationen är det viktigt att titta mycket noga på den helhet som blir verklighet.

Gränssnitten i det nya systemet väcker stor diskussion. I framtiden kommer gränssnit-tet att omfatta både gränssnittet mellan kommunerna och de självstyrande områdena mellan de självstyrande områdena. I detta sammanhang ligger tonvikten på fungerande tjänster, goda resultat samt invånar- och kundorientering. I samband med reformerna riskerar det att uppstå gränssnitt med luckor eller överlappningar. Gränssnittsluckor gör det svårare att tillhandahålla kundtjänster och samtidigt kan kunderna komma att bollas mellan olika tjänster. Överlappande gränssnitt leder till resurssvinn för de båda aktörernas tjänster.

Inom programmet Framtidens kommun har Kommunförbundet inlett ett projekt som granskar gränssnitten i grunden och som syftar till att:

1. Utreda vilka tjänster och uppgifter som anknyter till gränssnitt och hur ansvaret fördelas mellan kommunerna, de självstyrande områdena och kommunernas samarbetsorganisationer
2. Gestalta, hur tjänster och uppgifter i anknytning till gränssnitt planeras, resurser tilldelas och hur dessa, inklusive förhandlings- och interaktionspraxis-, genomförs och bedöms
3. Ta fram förslag på hur olika synvinklar beaktas vid beredningen av de självstyrande områ-dena och lagen om ordnandet av social- och hälsovården, i verkställandet av lagarna samt inom forskningsprogrammet ARTTU2.

Kommunerna har en viktig roll då gränssnitten utreds. Till stöd för arbetet har därför bildats ett Advisory board, bestående av kommunala aktörer, som har i uppgift att hjälpa till och kommentera den information om gränssnitt som projektet producerar. När gränssnitten grans-kas bör särskild vikt även läggas vid att beredningen av kommunernas och de självstyrande områdenas roll synkroniseras. En beredning som enbart baseras på uppgifter om den enas riktlinjer för beredningen låter sig inte göras, utan kommunernas och de självstyrande områ-denas roll måste beredas tillsammans.

Kommunförbundets sakkunniga som kan ge mer information

Mindre byråkrati, mer fungerande tjänster

Men vilka normer kunde avvecklas? Samla in onödiga normer nu i november och december 2023! Kommunförbundet manar alla städer och kommuner  till insamling av normer som kunde avvecklas. Läs mera.