Kommunförbundets projekt om ägarstyrning av yrkesutbildning

Finlands Kommunförbund inleder ett treårigt projekt om ägarstyrning av yrkesutbildningen. Projektet är nära förknippat med reformen av yrkesutbildningen på andra stadiet som hör till regeringens spetsprojekt och som genomförs 2016–2018. I reformen revideras lagstiftningen om verksamhet och finansiering samtidigt som verksamhetsprocesserna, anordnarstrukturen samt finansieringen, regleringen och styrningen av yrkesutbildningen ses över.

​Undervisnings- och kulturministeriet (UKM) kommer år 2016 att inleda försöksprojekt som gäller resultatstyrning av yrkesutbildningen. I projekten skulle det vara viktigt att hitta en balans mellan kommunernas och statens styrning.

I projektet utvecklas och stöds kommunernas ägarstyrning av yrkesutbildningen och beskrivs ändamålsenliga styrmekanismer. Det centrala målet är att utveckla och stödja kommunernas ägarstyrning av yrkesutbildningen och hitta en balans mellan ägarstyrningen i 46 § i kommunallagen (410/2015) och statens styrning. Samtidigt skapas praxis för samordning av flera olika kommuners strategier och ägarstyrning i samkommuner eller aktiebolag.

Under projektets lopp år 2016–2018 försöker vi också utöva ett konstruktivt inflytande på lagstiftningen om yrkesutbildning som är under beredning (lagstiftning om verksamheten och finansieringslagen) i växelverkan med Undervisnings- och kulturministeriet. I projektet kommer också att behandlas de delar av kommunallagen som blir tillämpliga från 1.6.2017. I dem har kommunernas ägarstyrning stärkts jämfört med tidigare.

Som ett resultat av projektet utvecklas förfaranden för utbildningsanordnarnas och deras medlemskommuners ägarstyrning när verksamhetsmiljön förändras. Förfarandena utarbetas till modeller och en publikation över god praxis för ägarstyrning utarbetas. Projektet genomförs i samarbete med dem som deltar. Kommunförbundets och FCG:s sakkunniga samt utomstående experter planerar och genomför utbildningarna och deluppgifterna i projektet. Inom projektet planerar man att under respektive år genomföra tre arbetsseminarier och ett regionalt seminarium årligen i varje deltagande region, ungefär fem regioner.

Till projektet kommer att väljas minst fem kommunägda utbildningsorganisationer (samkommuner för utbildning/aktiebolag) och deras medlemskommuner.