Kommunförbundets styrelse godkände riktlinjerna för utveckling av lokalsamhällena 28.4.2016

Kommunförbundets enhet Regioner och samhällen har dragit upp riktlinjerna som grund för förbundets intressebevakning och serviceverksamhet. Det har skett som eget arbete genom diskussioner med sakkunniga vid förbundets övriga enheter och med företrädare för kommuner, regioner och landskapsförbund.

Via riktlinjerna vill Kommunförbundet bidra till att finna lösningar som innebär förutsättningar för och en god arbetsfördelning mellan kommunerna och de kommande landskapen när det gäller att utveckla lokalsamhällena och främja regionernas konkurrenskraft. I detta arbete påverkar olika aktörer och val alltid varandra. De kommande förändringarna inom förvaltningen gör saken svårare. Därför är det angeläget att man i stället för att fundera på enskilda frågor granskar åsiktsbildningen ur ett helhetsperspektiv på samhällsutvecklingen och säger ut vad som är viktigt.

Riktlinjerna är utarbetade av Kommunförbundets enhet Regioner och samhällen och de tjänar som grund för förbundets intressebevakning och serviceverksamhet. Enheten har dragit upp riktlinjerna som eget arbete genom diskussioner med sakkunniga vid förbundets övriga enheter och med företrädare för kommuner, regioner och landskapsförbund.

Riktlinjerna ger förbundet bättre förutsättningar att sköta intressebevakningen, servicen och utvecklingsarbetet på ett sätt som beaktar kommunernas och regionernas synvinkel. Det konkreta syftet med riktlinjerna är att beskriva enligt vilka principer de finländska lokalsamhällena bör utvecklas och hurdant styrsystemet bör vara. Ett mål på lång sikt är att skapa bättre förutsättningar för kommunerna och regionerna att träffa rätt val i utvecklingen av lokalsamhällena.

Riktlinjerna för utveckling av lokalsamhällena(Fi)
Stordia (Fi)