Personalundersökningen inom ARTTU2 är en förberedelse för ledning av framtida förändringar

Undersökningen Personalen som strategisk resurs har inletts med enkäten Förnyelse, engagemang och framgång! som Arbetshälsoinstitutet ansvarar för. Enkäten ingår i forskningsprogrammet ARTTU2.   Den är riktad till hela personalen i de kommuner som deltar i forskningsprogrammet och har genomförts stegvis under våren.

​Ju bättre arbetsengagemang, desto bättre produktivitet

Enligt forskningsprofessor Jari Hakanen är utmaningarna för det finländska arbetslivet av det slaget att det behövs anställda och chefer som mår bra på ett hållbart sätt, är engagerade i arbetet, upplever att arbetet verkligen är meningsfullt och tar initiativ:

”I enkäten kartlägger vi vilka förutsättningarna och möjligheterna bör vara för att det bästa ska komma fram hos de anställda och cheferna och på arbetsplatserna. Våra många undersökningar har visat att på lång sikt är arbetsengagemang till nytta för både organisationen och den anställde själv. Ju bättre arbetsengagemang, desto bättre produktivitet, desto mera ansträngning för arbetsplatsens bästa, desto nöjdare kunder – när arbetet engagerar är de anställda friskare, presterar mera och är också lyckligare i livet i övrigt. Det lönar sig absolut att stärka arbetsengagemanget i kommunerna!”

Enkäten Förnyelse, engagemang och framgång! ger enligt Jari Hakanen oss information som kan användas i syfte att främja en allt positivare och mer resursorienterad inhemsk arbetskultur i kommunerna. En ny aspekt i projektet är att det för första gången i Finland har undersökts hur man kan prestera flexibelt och anpassningsbart i arbetet. Det innebär att det för var och en av de anställda behövs konstruktiva, skapande, avlastande och samarbetsfrämjande arbetssätt. Alla delar är väsentliga när man arbetar under omständigheter som ständigt förändras och delvis är oförutsägbara.

Hur ska man gå till väga i organisationer där personalen minskas?

Undersökningen Personalen som strategisk resurs fortsätter i höst med att ledningen och professionella inom personalarbetet intervjuas.  Intervjuerna genomförs av Vasa universitet under professor Riitta Viitalas ledning som en del av delprojektet Jag lyckas med god personalledning. Med hjälp av intervjuerna undersöks vilka kommunernas resursfaktorer och utvecklingsobjekt är när det gäller personalledning med tanke på kommunernas förmåga att genomföra strukturella förändringar och förändringar som anknyter till personalstyrkan.

Undersökningen Personalen som strategisk resurs i ett nötskal

Undersökningen Personalen som strategisk resurs består av två delprojekt:

- Jag lyckas med god personalledning: Vasa universitet, professor Riitta Viitala
Förnyelse, engagemang och framgång! Arbetshälsoinstitutet, forskningsprofessor Jari Hakanen

Undersökningen finansieras av Arbetarskyddsfonden, Keva och Kommunförbundet (ARTTU2) samt av de aktörer som genomför undersökningen.

Undersökningen är en del av forskningsprogrammet ARTTU2 med 40 finländska kommuner. Programmet utreder vilka konsekvenser de redan genomförda och förestående reformerna har för kommunerna och kommuninvånarna. Det koordineras av Finlands Kommunförbund.

Mer information om undersökningen Personalen som strategisk resurs på webbplatsen för programmet ARTTU2 på adressen: https://www.kommunforbundet.fi/sakkunnigtjanster/personalen-som-strategisk-resurs

Närmare upplysningar: Terttu Pakarinen, utvecklingschef, terttu.pakarinen(at)kt.fi