Prisbelönt utveckling av äldreomsorgen

Finlands Geriatriker rf har utnämnt Lauri Seinelä till årets geriatriker 2016 för att han bidragit till att utveckla och styra äldreomsorgen. Som utvecklande överläkare för serviceboende i Tammerfors har han förbättrat vårdkvaliteten för de boende tillsam-mans med läkarna och vårdpersonalen och utvecklat konceptet för läkartjänsterna inom serviceboendet.

​I rapporten Elämän loppuvaiheen hyvä hoito tehostetussa palveluasumisessa som Kommunförbundet publicerade i fjol beskrivs det här utvecklingsarbetet. Rapporten bygger på Lauri Seineläs syn på och erfarenheter av förändringsledning samt på undersökningar som Seinelä initierat och lotsat, där uppnåendet av målen för utvecklingen har utretts.

Rapporten Elämän loppuvaiheen hyvä hoito tehostetussa palveluasumisessa har publicerats i publikationsserien ELSE inom Kommunförbundets projekt om tjänster för äldre. Publikationsserien ger kommunala beslutsfattare, tjänsteinnehavare och alla som är intresserade av tjänster för äldre aktuell information om kommunernas äldre-service och främjar spridningen av god praxis.

I publikationsserien har det också getts ut en beskrivning av ett annat utvecklingsprojekt som fått offentlig erkänsla: A-studios programserie Hoivakoti kuntoon och den förändrade vårdkulturen på vårdhemmet Tervaskannon palvelukoti. Serien beviljades i fjol Finlands Röda Kors utmärkelse Humanitär handräckning. Programmet fick också Geriatrikerföreningens utmärkelse och kandiderade våren 2015 för Bonniers stora journalistpris i serien Årets journalistiska insats.

I Kommunförbundets publikation Hoivakodin kulttuuria muuttamassa beskrivs hur man beslöt sig för att genomföra programserien, vad coacharna i Tervaskanto försökte göra och hur förändringsarbetet där genomfördes och upplevdes.

Publikationerna finns på adresserna: www.kunnat.net/ikaantyneet ja http://shop.kommunerna.net/

I publikationsserien har utkommit

år 2016

Rekistereistä tietoa vanhuspalvelujen johtamiseen?
Ikääntyneen väestön sosiaali- ja terveyspalveluiden käytön arviointi rekisteriaineistoja hyödyntämällä
Miika Linna, Teija Mikkola, Antti Peltokorpi & Tero Tyni

år 2015

Elämän loppuvaiheen hyvä hoito tehostetussa palveluasumisessa
Esimerkkinä Tampereen kehittämistyö.
Lauri Seinelä, Vilhelmiina Lehto, Karri Vanttaja, Aino Lehmus & Jaakko Valvanne.

Hoivakodin kulttuuria muuttamassa
A-studion Hoivakoti kuntoon -sarja kulttuurisen muutoksen esittäjänä
Teija Mikkola (red.)

Miksi iäkäs ihminen lähtee päivystykseen?
Laadullinen tutkimus kotona asuvien ikäihmisten päivystykseen lähtemispäätökseen vaikuttavista tekijöistä
Elina Mylläri, Tapio Kirsi och Jaakko Valvanne

Iäkkäät päivystyksen käyttäjinä
70 vuotta täyttäneiden tamperelaisten päivystyskäynnit vuosina 2011–2012
Eija Haapamäki, Heini Huhtala, Tuuli Löfgren, Lauri Seinelä, Elina Mylläri och Jaakko Valvanne

år 2014

Miten vastata kotihoidon kasvavaan kysyntään?
Johan Groop

Närmare upplysningar