Revideringen av miljöskyddslagen: tredje fasens förslag på remiss

Tre arbetsgrupper vid Miljöministeriet föreslår metoder som ska göra sökandet av miljötillstånd smidigare (projekt 1), minska antalet verksamheter som kräver miljötillstånd (projekt 7) och underlätta tillståndsförfarandet i fråga om djurstallar (projekt 6).

Projektgrupp 1

Projektgruppen har insett att förfarandet med miljötillstånd behöver utvecklas och bli mera kundorienterat. Ett av de viktigaste målen har varit att göra förfarandet smidigare så att handläggningstiderna blir kortare. De långa handläggningstiderna har diskuterats särskilt vid den statliga tillståndsmyndigheten, regionförvaltningsverket, som hotas av personalminskningar.  Tillståndsförfarandet måste utvecklas för att vi ska få bättre tillståndsansökningar, effektivare samarbete mellan myndigheterna och mellan myndigheterna och verksamhetsutövarna, högre nivå på miljötillståndsbesluten och bättre förutsebarhet i fråga om besluten samt kortare handläggningstider. Gruppen föreslår därför nya bestämmelser om förfarandena så att de långa handläggningstiderna kan förkortas.

Tillståndsförfarandet kan effektiveras genom att lagstiftningen ändras eller genom att arbetssätten omorganiseras i myndighetens interna processer. Det kan ske utan lagstiftningsändringar men inom ramen för flexibla bestämmelser i förvaltningslagen och miljöskyddslagen. De kommunala miljövårdsmyndigheterna har redan länge underlättat tillståndsförfarandet med hjälp av smidiga kundorienterade sätt. Att lägga till flera nya bestämmelser om förfarande i miljöskyddslagen är nödvändigtvis inte det enda sättet att göra förfarandet med miljötillstånd mera kundorienterat. Förfarandet bör kunna flexa efter ärendets eller projektets omfattning och art. Detaljerade bestämmelser i lagen gör förfarandet och förloppet mera styvt.

Om nya obligatoriska faser föreskrivs i tillståndsförfarandet kan det i värsta fall rentav förlänga den totala tiden att handlägga tillståndsärenden hos de kommunala miljömyndigheterna. Bakom de föreslagna eventuella bestämmelserna ligger tanken om kundernas förväntningar på vad god förvaltning och kundorientering kunde betyda i tillståndsförfarandet. Därför föreslår gruppen att några av dess förslag prövas vid en eller två statliga tillståndsmyndigheter innan beredningen av ändringar i lagstiftningen fortsätter och innan en eventuell proposition utarbetas.

Projektgrupp 7

Projektgruppen föreslår ändringar i tillståndsplikten för en del verksamheter och ändrade procedurer i anslutning till andra verksamheter. Tillståndsplikten föreslås bli slopad helt och hållet för faner-, sötningsmedels- och lättbetongfabriker samt för tvättinrättningar som använder vatten, depåer, djurgårdar och nöjesparker. Likaså föreslås tillståndsplikten bli slopad för bland annat pressning av träpellets och räddningsväsendets helikopterflygplatser. Vissa verksamheter där avloppsvattnet leds till ett vattenreningsverk för kommunalt avfall (tvättmedelsfabriker och en del av livsmedelsindustrin) föreslås bli strukna i förteckningen över verksamheter som alltid kräver miljötillstånd.

Tröskeln för tillståndsplikt föreslås bli sänkt för bland annat vissa verksamheter som använder organiska lösningsmedel. En övergång till ett enklare förfarande, dvs. till registreringsplikt, föreslås också för verksamheter som ligger utanför grundvattenområden, såsom distributionsstationer för flytande bränslen, betongstationer eller fabriker som tillverkar betongprodukter. Vidare föreslås en överföring av behörigheten i ärenden som gäller tillstånd för sågar från staten till kommunerna och för ytbehandlingsanläggningar från kommunerna till staten.

Gruppens förslag till ny procedur tar modell från Sverige. Det betyder att en del verksamheter inte längre skulle vara tillståndspliktiga utan beröras av ett omfattande anmälningsförfarande, som liknar våra nuvarande anmälningsförfaranden som gäller förorenad mark och användning av återvunnet avfall i jordbyggnadsarbeten. Anmälningsförfarandet skulle också innehålla en tidsfrist för handläggning av anmälningarna, något som i dag gäller bulleranmälningar.

De verksamheter som befrias från tillståndsplikt skulle alltså fortsättningsvis omfattas av den föregripande tillsynen, men också om det är fråga om anmälningsförfarande, handlar det på sätt och vis om ett enklare tillstånd eller ett eventuellt tillstånd.

Projektgrupp 6

Projektgruppen föreslår att små och medelstora djurstallar, dock inte pälsdjursfarmer, ska överföras till ett nytt anmälningsförfarande där tillståndsmyndigheten ska handlägga anmälan inom 90 dygn. För att stödja anmälningsförfarandet finns det redan utkast till en ny förordning om djurstallar. För att anmälningsförfarandet och sektorförordningen ska gå att införa krävs att man bland annat utarbetar ett verktyg för lokaliseringsstyrning utgående från pågående luktutredningar. Gruppen föreslår också att djurarter med låg miljörisk (hästar och får) ska tas bort i förteckningen över tillståndspliktiga verksamheter samt att en separat miljöskyddsanvisning för pälsdjursskötsel ska utarbetas. På listan över hur tillståndsförfarandena kunde förenklas upptas också en uppdatering av Jord- och skogsbruksministeriets byggbestämmelser och bygganvisningar (MMM-RMO-C4). Gruppen anser det viktigt att överlappande tillståndsförfaranden och handläggningar av stödansökningar gallras bort och att elektroniska tillståndsansökningar och e-kommunikationen utvecklas.

 

Mer på webben: