Samarbete inom kommunen för att trygga en sund livsmiljö

Kommuninvånarnas hälsa och välfärd främjas på många sätt och inom många sektorer. Kommunens många beslut om markanvändningen, byggandet och livsmiljön har omfattande effekter för människans hälsa. Kommunförbundet har gett ut handboken Ympäristöterveys ja yhdyskunnat (Miljöhälsa och lokalsamhällen) för beslutfattare och beredare i kommunerna. I handboken finns information om hur olägenheter för hälsan som beror på miljön bäst kan beaktas och förebyggas i det kommunala beslutsfattandet.

Handboken riktar sig till tjänsteinnehavare och beslutsfattare inom planeringen av markanvändningen, byggnadstillsynen, miljövården och miljö- och hälsoskyddet.  I handboken beskrivs hur hälsoeffekterna kan beaktas i olika faser av myndighetsprocesserna. Det mest verkningsfulla resultatet nås när de kommunala myndigheterna samarbetar intensivt i en så tidig fas som möjligt. Också framtidens kommuner behöver själva kunna bedöma hälsoeffekterna.

Handboken ger ett informationspaket om land-, vatten- och luftburna hälsoeffekter. Den rätt omfattande handboken finns också i sammandrag som gärna kan delas ut till beslutsfattarna. Handboken och sammandraget kan avgiftsfritt laddas ner på Kommunförbundets webbplats.

Projektet har finansierats av Social- och hälsovårdsministeriet och Miljöministeriet. Projektchef var Aila Halonen, överinspektör inom miljö- och hälsoskydd.

Sammandraget kommer att översättas till svenska.