Uppdateringen av JHS-budgetrekommendationen framskrider

JHS-rekommendationen om kommunernas och samkommunernas budget och ekonomiplan skickas ut på remiss i början av maj. Rekommendationen hör till Finansministeriets kommuninformationsprogram. Som bilaga till rekommendationen ingår en handbok (vägledande del) som ersätter Kommunförbundets budgetrekommendation från 2011.

Handboken styr kommunerna och samkommunerna till att göra upp sina budgetar och ekonomiplaner på ett sådant sätt att de ger enhetlig information både för Finansministeriets behov och för den tablå över budgetutfallet som presenteras i bokslutet. Budgetens och ekonomiplanens struktur bör följa de anvisningar som getts i JHS-rekommendationen (den bindande delen).

I handboken har beaktats bland annat de viktigaste förändringar som den nya kommunallagen innebär för budgeten.

• Budgeten ska i högre grad än tidigare beakta koncernperspektivet samt ansvar och förpliktelser.
  • Budgeten ska följa kommunstrategin, dvs. budgetmålen ska härledas ur strategin.
  • Skyldigheten att täcka underskott gäller också samkommuner.
  • Något särskilt åtgärdsprogram för täckande av underskott görs inte längre upp, så balanseringsåtgärderna presenteras i ekonomiplanen.

Budgeten borde göras upp så att den styr och sporrar kommunen till resultatrik verksamhet. Budgeteringen i sig utgör inget hinder för att utveckla verksamheten. I fråga om resultatmålen bör man se till att de mått som utvisar måluppfyllelsen är sådana att den aktör som målet gäller själv kan påverka måluppfyllelsen genom sin verksamhet. Man bör också beakta att externa förhållanden i hög grad kan påverka prestationerna. ​​​