Nya generationens organisation och ledarskap USO (2015–2016)

Tulevaisuuden kunnan rakentaminen ja verkostoissa vaikuttaminen keskiössä USO-seminaarissaUSO-seminariet fokuserade på byggandet av framtidens kommun och nätverk för inflytande

Nätverksprojektet USO (Nya generationens organisation och ledarskap) höll sitt första seminarium för i år på Kommunernas hus den 27 januari. Temat i inläggen och grupparbetsresonemangen var inflytande via nätverk i framtidens kommun.

Kaija Majoinen, forsknings- och utvecklingsdirektör vid Kommunförbundet, utgick från temat i sitt öppningsanförande, där hon underströk betydelsen av den roll framtidens kommun kommer att ha, och presenterade programmet Kommunerna 2021, genom vilket Kommunförbundets arbete på framtidens kommun fokuseras.

- Kommunen år 2021 ska vara mer än kommunen år 2016 utan social- och hälsovårdstjänster, sade Majoinen.

- Framtidens kommun bygger på livskraft, utnyttjande av möjligheter, delaktighet, välfärd och samhällsengagemang, beskrev Majoinen.

Sini Sallinen, sakkunnig vid Kommunförbundet, underbyggde grupparbetena i sitt inlägg och presenterade en översikt över framtidsbilderna av kommunerna och prognostiseringen av de självstyrande områdenas effekter på kommunerna. De har utarbetats inom projektet USO år 2015 och lyft upp nätverken i fokus inom kommunal ledning: I den framtida kommunala verksamheten kommer växelverkan, förhandlingar och nätverksstyrning att betonas allt kraftigare.

Professor Markku Sotarauta från ledarskapshögskolan vid Tammerfors universitet beskrev den livskraftiga kommunens möjligheter till genomslagskraft genom att den sammanflätar nätverk. Han sade vidare att man borde tänka på nätverk ur makt- och kompetenssynvinkel.

- I nätverken behövs sådana aktörer som förmår avlägsna hinder för samarbete och får folk att agera, sade Sotarauta.

Kari Hakari, utvecklingsdirektör vid Tammerfors stad, behandlade kommunen ur förvaltnings- och ledningssynpunkt. Hakari beskrev den offentliga förvaltningens tredje våg där de traditionella rollerna och makten genomgår en förändring.

- Den traditionella arbetsfördelningen i kommunerna fungerar inte längre. Det krävs en kulturförändring för att vi ska kunna ge utrymme och ansvar till kommuninvånaren inom planeringen och utvecklingen av tjänster, exemplifierade Hakari.

Det gäller att forma framtiden

Tre representanter för USO-kommunerna berättade om sina kommuners förberedelser och arbete med att bygga framtidens kommun.

Elisa Hänninen, kommunfullmäktigeordförande i Juva, lyfte i sitt inlägg fram Juvas starka sidor, ett mångsidigt näringsliv och betydelsen av ett brett samarbete med tanke på kommunens verksamhet. När det gäller service samarbetar Juva för närvarande särskilt med sina grannkommuner och engagerar också både kommuninvånarna och organisationer.

Jukka Anttila, förvaltningsdirektör i Nurmijärvi, presenterade kommunens vision Elinvoimaa ja elämisen tilaa (Livskraft och levnadsutrymme) där kommunens starka sidor bland annat är en livlig företagsverksamhet och närheten till huvudstadsregionen, men där mer utrymme erbjuds för olika slags verksamhet.

Tapani Mäkinen, stadsstyrelseordförande i Vanda berättade att den internationella flygplatsen och den nya ringbanan skapar möjligheter och inverkar på ett betydande sätt på Vanda stads framtid också i fortsättningen. I beslutsfattandet bör också stora förändringsfaktorer beaktas såsom befolkningsförändringarna och metropolbildningen som påverkar stadens framtid avsevärt, sade Mäkinen.