Kommunförbundet medverkade i projektet Trafikinfrastruktur 2040

Trafikinfrastrukturen behöver målinriktning och långsiktighet

Satsningarna på trafikinfrastruktur kommer sannolikt att uppgå till 77–105 miljarder fram till år 2040. Hur kan pengarna användas förnuftigt? I likhet med de övriga nordiska länderna behöver Finland ett infrastrukturprogram som spänner över flera valperioder, sägs det i slutsatserna till projektet Trafikinfrastruktur 2040 som publicerades den 16 januari 2017. Projektets styrgrupp, där också Kommunförbundet medverkat, föreslår att de politiska beslutsfattarna ska börja utarbeta ett långsiktigt infrastrukturprogram.

I stället för enskilda projekt vore det fruktbart att granska trafiksystemet som helhet och ta fasta på regionernas, städernas och näringslivets behov ur både persontrafikens och godstrafikens perspektiv. För områdenas och centralorternas dragningskraft är det ytterst viktigt med god tillgänglighet, vilket även gäller servicenivån till exempel i tågtrafiken. Långsiktighet stöder också en målmedveten markanvändning. Det är också fråga om konkurrenskraft och tillgänglighet för hela landet. Exempelvis bör trafikinfrastrukturen i Östersjöområdet utvecklas i samarbete mellan de berörda länderna. Då uppmärksammas saken bättre i utvecklingen och finansieringen av trafiknätverket inom EU.

Projektet har målat upp fyra karikerade scenarier för utveckling av trafikinfrastrukturen i Finland. Smart, Modig, Hörsamhet och Knapphet leder till mycket olika framtidsperspektiv när granskningsperioden sträcker sig ända till 2040. Scenarierna har utarbetats av Statens tekniska forskningscentral VTT och yrkeshögskolan i Tammerfors.

I styrgruppen för Trafikinfrastruktur 2040 deltog Byggnadsindustrin RT, Finlands näringsliv EK, Kommunförbundet, Trafikverket, Jord- och skogsbruksproducenternas Centralförbund MTK, Finlands Fackförbunds Centralorganisation FFC och Tjänstemannacentralorganisationen STTK. Projektet finansierades av Industrins och Arbetsgivarnas Centralförbund TT:s stiftelse.

Rapporten på finska med svenskt sammandrag finns på VTT:s webbplats http://www.vtt.fi/inf/pdf/technology/2017/T283.pdf
och rapporten och materialet från publiceringen på RT:s webbplats (på finska) www.rakennusteollisuus.fi/Liikenneinfra2040