Kommunförbundet deltar i projektet Trafikinfrastruktur 2040

Utvecklingen av infrastrukturen inom trafiken kräver förberedelser och planering på lång sikt

Satsningarna på trafikinfrastruktur kommer sannolikt att uppgå till 77–105 miljarder fram till år 2040. Hur kan pengarna användas förnuftigt? I likhet med de övriga nordiska länderna behöver Finland ett infrastrukturprogram som spänner över flera valperioder, sägs det i slutsatserna till projektet Trafikinfrastruktur 2040 som publicerades i måndags.

Projektets styrgrupp, där också Kommunförbundet medverkat, föreslår att de politiska beslutsfattarna börjar utarbeta ett långsiktigt infrastrukturprogram.

I stället för enskilda projekt vore det fruktbart att granska trafiksystemet som helhet och ta fasta på regionernas, städernas och näringslivets behov ur både persontrafikens och godstrafikens perspektiv. Det är också fråga om konkurrenskraft och tillgänglighet i hela landet. Exempelvis bör infrastrukturtrafiken inom Östersjöområdet utvecklas i samarbete mellan de berörda länderna. Då uppmärksammas saken bättre också i utvecklingen och finansieringen av trafiknätverket inom EU.

Förberedelser och planering på lång sikt behövs oberoende av hur trafikens infrastruktur finansieras.

I styrgruppen för Trafikinfrastruktur 2040 har förutom Kommunförbundet också följande organisationer deltagit: Byggnadsindustrin RT, Finlands näringsliv EK, Trafikverket, Jord- och skogsbruksproducenternas Centralförbund MTK, Finlands Fackförbunds Centralorganisation FFC och Tjänstemannacentralorganisationen STTK. Projektet har finansierats av Industrins och Arbetsgivarnas Centralförbund TT:s stiftelse.

Rapporten på finska med svenskt sammandrag finns på Statens tekniska forskningscentral VTT:s webbplats http://www.vtt.fi/inf/pdf/technology/2017/T283.pdf
och rapporten och materialet från publiceringen på RT:s webbplats (på finska) www.rakennusteollisuus.fi/Liikenneinfra2040

Närmare upplysningar

• Johanna Vilkuna, Kommunförbund