Regeringen vill slopa bestämmelserna om värdeavdrag i lagen om inlösen – effekterna på den kommunala ekonomin betydande

Revideringen av inlösningslagen framskrider så att regeringen troligtvis kommer att  så snart som möjligt lämna en proposition om slopande av bestämmelsen om värdeavdraget (31 § 2 och 3 mom.). Inga utlåtanden kommer att begäras om regeringspropositionen. Bedömningen av de kommunalekonomiska konsekvenserna av slopandet av bestämmelserna om värdeavdrag har lämnats utanför granskningen på grund av tidsbrist, brist på material och ett ogrundat antagande om att konsekvenserna är små.

Kommunerna har i utlåtandena om utredningen som gjordes under beredningen bedömt att de kommunalekonomiska konsekvenserna kommer att bli mycket stora. Slopandet av värdeavdraget kommer att på ett avgörande sätt försvåra regleringen av markanvändningen med tanke på en sund kommunal ekonomi.

De sekundära effekterna av ändringen genom stigande markpriser, svårare frivilligt förvärv av mark, svårare uppgörande av markanvändningsavtal och försämrad kostnadseffektivitet i kommunens servicenät har stor betydelse för kommunens ekonomi. I sin helhet kommer den föreslagna ändringen att påverka kostnadseffektiviteten i den service som är på kommunens ansvar och därmed på kommunens skattegrad.

Kommunerna bedömer att slopandet av bestämmelsen försvagar deras möjligheter att bedriva långsiktig markpolitik. Det kan också leda till förvärv av mark i spekulationssyfte i väntan på värdeökning utan någon avsikt att bygga.  Kommunförbundet anser att bestämmelserna om värdeavdrag bör stå kvar i sin nuvarande form.

Kommunförbundets utlåtande
(på finska)

Kommunförbundets sakkunniga som kan ge mer information