Beslutsfattande och sammanträdesförfarande

När träder en uppdaterad förvaltningsstadga i kraft?

I kommunsektorn har det uppstått frågor kring när förvaltningsstadgan och ändringar i den träder i kraft. Det råder ovisshet kring huruvida en förvaltningsstadga kan tillämpas innan beslutet om godkännandet av den har vunnit laga kraft. Potentiella besvär kan nämligen göra så att ett beslut vinner laga kraft först ett år efter att det fattades.

Vad är det frågan om?

I förvaltningsstadgan bestäms om hur kommunen ska ordna sin interna förvaltning och verksamhet. Av denna orsak kan förvaltningsstadgan enligt vedertagen praxis tillämpas genast då den eller en ändring i den har godkänts.

En uppdaterad förvaltningsstadga kan tillämpas genast efter att beslutet om uppdateringen fattats

Förvaltningsstadgan kan således träda i kraft fastän beslutet om godkännande av den inte har vunnit laga kraft. Av denna orsak kan förvaltningsstadgan tillämpas genast då ett beslut om den har fattats. Detta förutsätter att mötesprotokollet har justerats.

Sammanfattat: Om paragrafen om godkännandet av förvaltningsstadgan eller en ändring i den justeras genast vid fullmäktiges sammanträde, är det möjligt att tillämpa förvaltningsstadgan exempelvis på beslut som fattas vid samma sammanträde, såsom personval.

Kommunförbundets sakkunniga som kan ge mer information

Ett nätverk för dig som jobbar med språk och översättning i kommunsektorn

Kommunförbundet samordnar ett nätverk för översättare i kommunsektorn. Nätverket har också ett diskussions- och mötesforum på Teams.

Mindre byråkrati, mer fungerande tjänster

Men vilka normer kunde avvecklas? Samla in onödiga normer nu i november och december 2023! Kommunförbundet manar alla städer och kommuner  till insamling av normer som kunde avvecklas. Läs mera.

Förändringar i kommunernas anvisningar för sökande av ändring

I kommunernas besvärsanvisningar ska två förändringar som skett sommaren 2023 beaktas.

Bekanta dig med rådgivning.