Skolstart i ca 2 100 kommunala grundskolor

Läsåret börjar vecka 32 för de flesta grundskoleelever men i några kommuner inleds höstterminen vecka 33. Något fler än 2 100 kommunala grundskolor öppnar alltså dörrarna för eleverna eller vidtar de sista förberedelserna inför det nya läsåret.

Antalet grundskoleelever uppskattas till ca 560 000 trots att man räknat med att den årskull som börjar skolan i höst är mindre än de tidigare kullarna. Kommunerna uppvisar klara skillnader i utvecklingen både när det gäller krympande årskullar och andelen elever inom skolskjutsen. De kommande åren visar hur variationerna i antalet elever påverkar kommunernas skolstruktur och till exempel behovet av ökat samarbete mellan kommunerna.

Kommunens grundskoletjänster omfattar trygga och rimliga skolresor

Kommunerna sköter om tillgänglighet och tillgång till grundskoletjänster för läropliktiga elever i hela landet. Principen är att kommunen ska ordna undervisningen så att eleverna har så trygga och korta resor som möjligt med hänsyn till bebyggelsen, skolornas och andra undervisningsplatsers placering och kommunikationerna.

Den största delen av grundskoleeleverna bor på under fem kilometers avstånd från skolan. Den dagliga skolresans maximala längd ställer också krav på skolstrukturen i kommunen. Andelen elever som åker skolskjuts har i flera år varit 110 000–120 000, vilket är cirka en femtedel av grundskoleeleverna.

Den största delen av grundskolorna är fortfarande lågstadieskolor

Även om antalet enhetsskolor ökat varje år är fortfarande de flesta grundskolorna så kallade lågstadieskolor med undervisning för elever i årskurs 1–6. År 2020 fanns det 471 kommunala enhetsskolor, 221 högstadier (årskurs 7–9) och 1436 lågstadier (årskurs 1–6). Det fanns 55 specialskolor inom grundläggande utbildning och 214 svenskspråkiga grundskolor. De minsta skolorna hade under 20 elever och de största över 1 000. På fastlandet finns 57 kommuner som har en enda grundskola.

Enligt Kommunundersökningen 2020 har invånarnas nöjdhet med tjänsterna inom den grundläggande utbildningen ökat stadigt sedan början av 2000-talet.

Vi har gjort ett gott arbete, låt oss fortsätta på samma sätt! Kommunförbundet önskar alla kommuner och grundskolor ett fint läsår 2021–2022!