Coronaläget och undervisningsarrangemangen inom den grundläggande utbildningen läsåret 2022–2023

Inom den grundläggande utbildningen är läsåret snart till ända och kommunerna har redan kommit långt i planeringen av nästa läsår.

Under läsåret 2021–2022 har utbildningsanordnarna i enlighet med 20 a § i lagen om grundläggande utbildning kunnat besluta om exceptionella undervisningsarrangemang, om smittskyddsmyndigheten har varit tvungen att delvis stänga skolans lokaler. Grundläggande utbildning har då kunnat ordnas som distansundervisning.

De exceptionella undervisningsarrangemangen har hela tiden baserat sig på en temporär paragraf i lagen om grundläggande utbildning. Denna paragraf slutar gälla 31.7.2022. För närvarande finns det inget förslag i riksdagen om en förlängning av giltighetstiden för bestämmelserna om exceptionella undervisningsarrangemang för läsåret 2022–2023. När det kommande läsåret planeras finns det därför ingen orsak för utbildningsanordnarna att ta upp verksamhetsmodeller för exceptionella undervisningsarrangemang i till exempel läsårsplanen eller elevvårdsplanen för en enskild skola. Enligt de uppgifter som nu finns att tillgå kan man under det kommande läsåret inte ordna distansundervisning som exceptionellt undervisningsarrangemang.

Utbildningsanordnaren har skäl att också i fortsättningen följa hur läget med coronapandemin utvecklas och hur den eventuellt påverkar undervisningsarrangemangen.

Kommunförbundets sakkunniga som kan ge mer information

Kaffe med Uffe

En gång per månad bjuder Ulf Stenman, direktör för Kommunförbundet svenska verksamhet på ett virtuellt, aktuellt och spirituellt morgonkaffe på Teams.
Läs mera: Kaffe med Uffe