Digitalisering i framtidens kommun - projekt

Kunta.fi

Ekosystem

Vad är det fråga om?

Kunta.fi är en sammanslutning bestående av kommuner som vill främja samarbete och en öppen programvaruutveckling tillsammans med olika kommuner och företag. Syftet är att dela och utnyttja färdiga komponenter, idéer och erfarenheter så att samma saker inte behöver göras flera gånger.

Kunta.fi erbjuder stöd, god praxis och modeller för utformningen av kommunernas egna webbservice och lösningar. En stöttepelare för den ordnade verksamheten är Modellen för förvaltning av öppna produkter, som upprätthålls och utvecklas av en koordineringsgrupp som de deltagande kommunerna tillsatt. Verksamheten inom sammanslutningen Kunta.fi erbjuder en bas för samarbete, inlärning och effektiv utveckling.

Verksamheten är inte bunden till tillämpad teknik.

Kommunförbundets roll >>

Kunta.fi bakgrund >>

Varför delta?

Det finns många goda skäl till att gå med i Kunta.fi-verksamheten. En viktig roll spelar utvecklingen av samarbetet och att man sprider goda resultat och god praxis, men nedan listas flera motiverande faktorer som framkommit:

• man kan dela goda erfarenheter och lära sig nytt
  • man kan dela och utnyttja färdiga modeller och komponenter
  • konkurrensutsättningen underlättas
  • sammanslutningen stöder i olika situationer
  • det skapas en ny verksamhetskultur
  • kostnadseffektivitet

Här finns dokumentation och annat material gällande Kunta.fi (länk till Google Drive) >> som är värt att bekanta sig med (på finska)

Om verksamheten intresserar dig kan du fylla iblanketten så tar vi kontakt >>

Tulevaisuuden kunnan digitalisointi -projekti (TukuDigi)

Kunta.fi on osa Tulevaisuuden kunnan digitalisointi -projektia, eli TukuDigiä.

HALI - Hälytysajoneuvojen etuus

HALI on Kunta.fi -projektin sisarprojekti, jossa koordinoidaan yhteistä ratkaisua hälytysajoneuvojen etuusjärjestelmälle.

Tietoyhteiskunta

Tutustu mitä muuta tietoyhteiskuntayksikössä tehdään. Palvelut, yhteystiedot ja kehittäminen.

Kunnat 2021 -ohjelma

Tulevaisuuden kunnan digitalisointi -projekti on osa Kuntaliiton tulevaisuustyötä ja Kunnat 2021 -ohjelmaa. Tutustu ohjelman kokonaisuuteen.