Hur kan man informera om lediga jobb via arbetskraftsservicen?
Inom kommunernas arbetskraftsservice har det uppstått frågor om huruvida kommunen i sina egna kanaler kan lyfta fram företag som arbetsgivare och på sätt och vis marknadsföra lediga arbetsplatser i enskilda företag? Även frågan om jämlikhet har aktualiserats. Kan den kommunala arbetskraftsservicen till exempel ordna rekryteringsevenemang inom en viss sektor?
Syftet med den kommunala arbetskraftsservicens verksamhet är framför allt att främja möjligheterna att hitta arbetsplatser för arbetslösa. Syftet med arbetskraftsmyndighetens verksamhet kan inte vara att marknadsföra ett enskilt företags produkter eller tjänster. Det är dock inte alltid tillräckligt effektivt att annonsera ut lediga jobb enbart via Jobbmarknaden. Det kan också vara nyttigt att använda andra medier och sätt att informera. Här har arbetskraftsmyndigheten prövningsrätt i fråga om vilka olika metoder den använder. Sättet att informera om arbetsplatser kan variera efter sektor eller rentav efter enskild arbetsgivare beroende på tid och konjunkturer. Utgångspunkten är dock att arbetsgivarna behandlas jämlikt och att till exempel rekryteringsevenemang ordnas på ett så heltäckande sätt som möjligt med beaktande av olika sektorer och arbetsgivare.
När en arbetskraftsmyndighet informerar om lediga arbetsplatser ska den tillämpa prövning när den överväger informationssättet och informationsinnehållet. Föremålet för kommunikationen ska i första hand vara de lediga arbetstillfällena, så att kommunikationen inte kan tolkas som marknadsföring av företaget. Enskilda arbetsgivare ska ha jämbördiga möjligheter att utnyttja också de kommunikationskanaler och medier som arbetskraftsmyndigheten ställer till förfogande.