FAQ

Kan vi använda AI-applikationer för kommunens kommunikation?

Kommunförbundet har ännu inga egentliga anvisningar eller riktlinjer om detta, och några sådana kommer sannolikt inte heller inom den närmaste framtiden. Det beror på att regelverket kring användningen av artificiell intelligens i detta skede inte är klart.

Allmänt har vi konstaterat följande:

  1. I allmänt tillgängliga AI-verktyg (t.ex. ChatGPT) kan du endast mata in allmän information som anknyter till arbetet och som lämpar sig som offentlig information, eller fråga verktyget om de saker du vill ha svar på. Det är inte tillåtet att införa personuppgifter eller andra uppgifter om kunder i AI-verktyg, även om samma information finns tillgänglig via det öppna nätet eller på annat sätt via offentliga källor.
  2. Införandet av uppgifter i ett AI-verktyg innebär i allmänhet att användaren överlåter uppgifterna till det företag som tillhandahåller tjänsten för fritt bruk, till exempel för träning av AI, och vanligtvis för behandling utanför EU-området. Med andra ord kan ni inte längre påverka vad som görs med informationen eller hur den kommer att användas.

Kommunförbundets sakkunniga som kan ge mer information

Mer om detta ämne på vår webbplats

Fler vanliga frågor inom samma tema