Vård- och landskapsreformen: Förändringsstöd

Kommunikation om förändring

viestintä

Obs. Grundlagsutskottet krävde i sitt utlåtande 29.6.2017 ändringar i lagen om ordnande av social- och hälsovård och landskapslagen, vilka är under behandling i riksdagen. Ändringarna innebär att verkställigheten av vård- och landskapsreformen skjuts upp med ett år. Kommunförbundets webbsidor, handböcker och övriga material om förändringsstöd uppdateras enligt den nya tidsplanen när lagstiftningen godkänts i riksdagen.

Att leda är att kommunicera. Under förberedelsefasen och den temporära förvaltningen kommer kommuner att genomföra strukturella förändringar i fråga om personal, egendom, avtal och andra ansvarsförbindelser, men också förändringar i organisationen när det gäller förtroendevalda och tjänsteinnehavare och de anställdas uppgifter. Kommunikation om förändringar får de anställda och berörda grupper att genomföra förändringar tillsammans.

Invånarna behöver få information om och motiveringar till förändringar i servicen i god tid. Särskilt viktigt är det med en klar och åskådlig kommunikation, dialog och samverkan.

Reformer ska förberedas och genomföras så öppet som möjligt. Det kräver att kommunerna använder flera kanaler för sin kommunikation och att kommunikationen sker nära invånarna. Den riksomfattande kommunikationen om reformen fungerar som stöd.

Olika samarbetspartner planerar kommunikationen tillsammans i kommunikationsgruppen för landskapsreformen under Finansministeriets ledning, i kommunikationsgruppen för vårdreformen under Social- och hälsovårdsministeriets ledning och i landskapens kommunikationsgrupper.

Samtidigt med förändringskommunikationen måste en kommunikationen för det kommande läget organiseras.

Målgrupper för förändringskommunikationen

Utöver det officiella samarbetsförfarandet behöver de anställda information som uppdateras fortlöpande om planer och praktiska arrangemang. Invånarna och kunderna står ovetande inför förändringen, och kommunikationen måste nå ut till alla på ett begripligt sätt. Delaktighet kräver invånarinriktad kommunikation.

Också samarbetspartnernas och olika berörda gruppers behov av information måste beaktas när kommunikationen planeras och genomförs. Det krävs omfattande informationsinsatser när tjänster bolagiseras och valfrihet införs. Faktaunderlaget och omstrukturerade organisationers alla gamla data måste finnas tillgängliga för de nya aktörerna utan avbrott.

Det är en krävande uppgift att lyckas kommunicera om 2018 års landskapsval. Medborgarna får mer makt, dvs. får rösta i ytterligare ett val, men röstningsaktiviteten måste också uttrycka den ökade makten. Gränserna för de framtida landskapsfullmäktiges uppgifter och ansvar måste presentera på ett konkret sätt. De nya politiska beslutsfattarna måste ha tillräckliga grundläggande kunskaper och färdigheter.

Det centrala i kommunikationen om vård- och landskapsreformen är att de nuvarande och kommande aktörerna samarbetar. Sättet att ordna servicen kommer att förändras, men själva tjänsterna kvarstår. Landskapen och kommunerna måste organisera sitt kommunikationssamarbete utifrån invånarnas behov. Ansvars- och rollfördelningen måste överenskommas tillräckligt exakt. Kommunikationen om tjänsterna och interaktionen får inte glömmas bort till följd av omorganiseringen.

Erfarenheter av ”Siun sote” (på finska): Kuulethan sie minnuu” - kokemuksia Siun sotesta ja osallisuudesta suurten muutosten ytimessä

• Att leda är att kommunicera.
  • Kommunikationen sker via flera kanaler och riktar sig till invånarna, personalen, berörda grupper och alla som deltar i förändringen.
  • Lita på och anlita kommunikationsproffs.
lateral-image-right