Vård- och landskapsreformen: Förändringsstöd

Personal – Kommunarbetsgivarna ger förändringsstöd

henkilöstö

Obs. Grundlagsutskottet krävde i sitt utlåtande 29.6.2017 ändringar i lagen om ordnande av social- och hälsovård och landskapslagen, vilka är under behandling i riksdagen. Ändringarna innebär att verkställigheten av vård- och landskapsreformen skjuts upp med ett år. Kommunförbundets webbsidor, handböcker och övriga material om förändringsstöd uppdateras enligt den nya tidsplanen när lagstiftningen godkänts i riksdagen.

Från och med början av 2019 kommer de anställda som sköter uppgifter inom socialvården, hälso- och sjukvården, brand- och räddningsväsendet, miljö- och hälsoskyddet, avbytarservicen, landsbygdsförvaltningen och landskapsförbunden samt vissa statliga uppgifter att överföras till de framtida landskapsarbetsgivarna. Inom vård- och landskapsreformen kommer ansvaret för att ordna dessa tjänster att övergå till 18 landskapsarbetsgivare

De nya arbetsgivarna får personal från kommuner och samkommuner, men dessutom också uppskattningsvis 6 000 statsanställda.

Enligt statistikcentralens lönestatistik över kommunsektorn fanns det 2015 totalt 419 616 avlönade personer inom den kommunala sektorn på det finländska fastlandet.

Av de anställda inom kommunsektorn kommer uppskattningsvis 211 248 anställda och tjänsteinnehavare att övergå till anställning hos landskapen. Det är 50,3 procent av de nuvarande kommunernas och samkommunernas personal.

Största delen av dem som går över till landskapen jobbar inom social- och hälsovården.

Av den personal som överförs till landskapen arbetar

• 199 364 inom social- och hälsovården (94,4 %)
  • 6 700 inom brand- och räddningsväsendet (2,9 %)
  • 3 864 inom avbytarservicen och landsbygdsförvaltningen (1,8 %)
  • ca 1 314 inom miljö- och hälsoskyddet (0,6 %)
  • ca 636 för landskapsförbunden (0,3 %).

Det finns totalt 367 kommunarbetsgivare som överlåter personal. De kommer att göra sammanlagt 396 överlåtelser av rörelse till landskapen. En arbetsgivare kan ha anställda inom flera landskap.

Arbetskraftskostnaderna för den överförda personalen uppskattas uppgå till omkring 11 miljarder euro per år enligt 2016 års nivå.

Personalens ställning i reformen

De centrala paragraferna när det gäller överföringen av de anställda finns i lagen om införande av lagen om ordnande av social- och hälsovård (införandelagen).

3 kap. Personal

14 § Personalens ställning

• När uppgifter inom social- och hälsovården och räddningsväsendet och den personal som utför dessa uppgifter överförs från kommunerna och samkommunerna till landskapen och landskapens nationella servicecenter i samband med landskapsreformen ska överföringen betraktas som överlåtelse av rörelse.
  •  Som överlåtelse av rörelse betraktas också överföring av stöduppgifter till de kommunala uppgifter som avses i 1 mom. och överföring av de personer som utför sådana uppgifter, om minst hälften av dessa personers faktiska uppgifter är stöduppgifter till i 1 mom. avsedda uppgifter.
  • Landskapet svarar för sådan semesterlöneskuld som förfaller till betalning senast den 31 december 2018.
  • Bestämmelserna i 1 och 2 mom. ska också tillämpas på överföring av uppgifter och de anställda som utför uppgifterna till en sammanslutning som hör till landskapskoncernen eller där landskapen har bestämmande inflytande och som bildas senast den 31 december 2020.

15 § Tilläggspensionsskydd

• De sammanslutningar som hör till landskapskoncernen eller där landskapen har bestämmande inflytande ska, om de bildats senast den 31 december 2020, se till att de personer får behålla en tilläggspensionsandel på nivån enligt 8 § 2 mom. i lagen om införande av pensionslagen för den offentliga sektorn (82/2016) som övergår till anställning hos sammanslutningarna till följd av ett arrangemang i samband med landskapsreformen från att ha varit anställda av ett medlemssamfund i Keva och vars anställning fortsätter i sammanslutningen utan avbrott fram till pensionsfallet.

16 § Pensionsskydd för de anställda vid servicecentren

• De nationella servicecenter för landskapen som avses i 16 kap. i landskapslagen får bli medlemssamfund i Keva trots vad som föreskrivs i 3 § 2 mom. i lagen om Keva (66/2016).

Dessutom finns det flera lagutkast som gäller personalens ställning

Frågor som bör förberedas

Följande frågor blir aktuella för beredning när lagen ska införas:

1. Insamling av uppgifter som gäller den överförda personalen

• De anställda vid kommunala och samkommunala enheter som läggs ned övergår alla till landskapen eller sammanslutningar som hör till landskapskoncernen eller där ett landskap har bestämmande inflytande. Om någon som arbetar på något annat kommunalt område än social- och hälsovården sköter stödtjänster som bara delvis anknyter till uppgifter som överförs till landskapen, till sammanslutningar som hör till landskapskoncernen eller till sammanslutningar där ett landskap har bestämmande inflytande, kommer denna person att överföras om de relevanta stödtjänsterna utgör minst 50 procent av hans eller hennes alla uppgifter.
  • Det är den överlåtande arbetsgivaren som ska samla in uppgifterna om personalen. I fråga om dem som jobbar med stödtjänster kommer det att behövas särskilda riktlinjer i syfte att sörja för att landskapen får tillräckligt med anställda för stödtjänsterna, å ena sidan, och för att kommunerna får behålla tillräckligt med sådana anställda, å  andra sidan.
  • Närmare anvisningar kommer att ges om riktlinjerna för insamlingen av uppgifter och personalen inom stödtjänsterna.
  • En preliminär förhandsutredning kommer att göras över den personal som ska överföras, och resultatet kommer att överlämnas till den temporära förvaltningen senast den 31 december 2017. Den slutliga rapporten blir klar i december 2018 (förhandsutredningen uppdateras utifrån situationen i december 2018).

2. Avtal om överföring av personal

• En mall håller på att tas fram för det avtal om överföring som ska utarbetas med den temporära förvaltningen.

3. Samarbetsförhandlingar

• De överlåtande organisationerna kommer att genomföra samarbetsförfaranden enligt lagen om samarbete mellan kommunala arbetsgivare och arbetstagare (449/2007) i fråga om personalöverföringen före utgången av september 2018.

Närmare anvisningar om samarbetsförhandlingar finns på Kommunarbetsgivarnas (KT) webbsidor om förändringsstöd.

De anvisningar och mallar som håller på att tas fram finns på både KT:s webbplats om förändringsstöd och på följande webbplats (på finska): http://alueuudistus.fi/tiekartta

Kommuner och samkommuner bör se till att kontinuerligt informera de anställda genast från det att förberedelserna inleds.

• Vilka anställda berörs av överföringen? Tänk också på förvaltningen och stödtjänsterna.
  • Kontrollera vilka uppgifter de som kvarstår i kommunens tjänst har.
  • Glöm inte kommunikationen och kraven på samarbete.

Närmare upplysningar:
förhandlingschef Henrika Nybondas-Kangas, KT Kommunarbetsgivarna, tfn 050 3574233
arbetsmarknadsombudsman Kirsi Korppi, KT Kommunarbetsgivarna, tfn 050 5779914

lateral-image-right